Ambitne plany zakupu nowych myśliwców dla bułgarskich sił powietrznych z powodów budżetowych skończyły się decyzją o zakupie używanych F-16A MLU z trzeciej ręki. Myśliwce zostaną kupione od Portugalii, a ta w 1999 roku kupiła je od Stanów Zjednoczonych.

Warta siedemset milionów lew (466 mln USD) umowa ma dotyczyć zakupu dziewięciu myśliwców F-16 Block 15 wraz z całym potrzebnym wyposażeniem i pakietem uzbrojenia. Ma to byś siedem maszyn jednomiejscowych i dwie dwumiejscowe. Decyzja te wzbudziła w Bułgarii duże kontrowersje, ponieważ suma ta jest wielokrotnie wyższa niż ta jaką sama Portugalia zapłaciła USA za 25 używanych samolotów. Wyniosła ona bowiem tylko 178 milionów dolarów.

Pod koniec grudnia generał Rumen Radew, który stoi na czele zespołu odpowiedzialnego za zakup myśliwca, powiedział, że inne oferty obejmowały zakup nowych Gripenów lub używanych włoskich Typhoonów. Wybór padł jednak na ofertę portugalską, ponieważ była ona najbardziej kompleksowa i jak już wspomniano obejmowała również uzbrojenie i wyposażenie dodatkowe, podczas gdy pozostali oferenci oferowali jedynie same samoloty. Generał dodał, ze pomimo tego że F-16 mają już trzydzieści lat, mogą służyć jeszcze przez kolejnych dwadzieścia pięć.

Na początku marca zespół przedstawi swoje ustalenia bułgarskiemu rządowi do ostatecznej akceptacji. Jednocześnie premier Bułgarii powiedział, że na razie toczą się jedynie rozmowy na ten temat, a rząd nie zabezpieczył dla tej umowy jeszcze żadnych pieniędzy. Ponadto latem tego roku w Bułgarii odbędą się wybory parlamentarne i dopiero nowy rząd podejmie ostateczną decyzję co do zakupu samolotów.

Bułgarskie media zauważają, że może powtórzyć się historia z Rumunii, która w 2010 roku miała kupić używane F-16 od USA, ale kłopoty ekonomiczne spowodowały anulowane tej decyzji, a jesienią 2012 roku poinformowano, że Rumunia jednak kupi bezprzetargowo 12 używanych F-16, ale od Portugalii. Mówi się też, że część z egzemplarzy zaoferowanych Rumunii została zaoferowana także Bułgarii więc ewentualni nabywcy powinni się spieszyć by wybrać najlepsze egzemplarze.

F-16 o których mowa zostały dostarczone z USA do Portugalii w 1999 roku w ramach programu Peace Atlantis II. Wcześniej – od 1984 roku – służyły one w USAF przez dziesięć lat poczym zostały zakonserwowane w bazie lotniczej Hill. Po zakupie ich przez Portugalię wszystkie zostały zmodernizowane do standardu MLU.

(novinite.com)

Maciej Hypś, konflikty.pl