6 marca Dowództwo Operacji Specjalnych US Air Force (AFSOC) przyjęło do służby pierwszy z trzydziestu siedmiu zmodernizowanych samolotów wsparcia ogniowego (gunshipów) Lockheed Martin AC-130J Block 30 Ghostrider. Maszynę przekazano personelowi 4. Eskadry Operacji Specjalnych na lotnisku imienia Boba Sikesa w Crestview w stanie Floryda.

AFSOC nie ujawnia szczegółów technicznych modernizacji do standardu Block 30. Wiadomo jedynie, że dotyczyła ona głównie awioniki i oprogramowania. Block 30 nie uzyskał jednak gotowości bojowej. W najbliższych miesiącach przejdzie cykl prób, a nad polem walki pojawi się najwcześniej w pierwszych tygodniach przyszłego roku.

Ghostrider uzbrojony jest w haubicę kalibru 105 milimetrów i działko GAU-23/A (Mk44 Bushmaster) kalibru 30 milimetrów. Może także przenosić bomby precyzyjne GBU-39 SDB i amunicję wielofunkcyjną AGM-176 Griffin, która w zależności od potrzeb może działać jak pocisk rakietowy albo bomba kierowana.

Obecnie w 4. Eskadrze służą także AC-130J Block 20 (na zdjęciu), które osiągnęły wstępną gotowość operacyjną we wrześniu 2017 roku, i pokrewne AC-130U Spooky. Docelowo AFSOC ma dysponować czterdziestoma dziewięcioma AC-130U i AC-130J.

Zobacz też: XQ-58A Valkyrie oblatany

(janes.com, military.com)

US Air Force / Senior Airman Jeff Parkinson