Jak dowiedzieli się dziennikarze sekcji militarnej serwisu The Drive, w kabinach myśliwców F-15C/D Eagle sił powietrznych Stanów Zjednoczonych trwa już proces instalowania nowszych i większych monitorów wielofunkcyjnych. Wyświetlacze, nazywane Passive Attack Display, są częścią pakietu modernizacyjnego „Golden Eagle” i mają ułatwić wizualną identyfikację celów powietrznych.

Brak odpowiednich ekranów był – obok starzejących się struktur wytrzymałościowych płatowca i zbyt małej liczby węzłów na uzbrojenie – jednym z głównych niedostatków starzejącego się myśliwca. Powodowało to, że amerykańskie F-15C/D nie mogły w pełni wykorzystywać potencjału nowych zasobników celowniczych. W roli ekranu dla nich załogi musiały, z umiarkowanym skutkiem, wspomagać się tabletem. Do wzrokowej identyfikacji odległych celów powietrznych używano zaś czasem… lunet myśliwskich.

Nowy wyświetlacz, o przekątnej ekranu 10,4 cala, ma położyć kres prowizorce, pozwalając na wizualne rozpoznanie obcej maszyny widzianej przez zasobnik laserowo-termowizyjny AN/AAQ-33 Sniper albo termonamierniki umieszczone w zasobnikach Legion i Talon HATE. Dostawcą urządzenia jest kalifornijska spółka Industrial Electronic Engineers (IEE). Jest ono połączone światłowodowo z montowanym już na Eagle’ach ADCP II, będącym ponoć najszybszym lotniczym procesorem na świecie.

Urządzenie zastąpi dotychczas umieszczony w prawej górnej części tablicy przyrządów F-15 mniejszy wyświetlacz, wskaźnik ostrzegający o opromieniowaniu przez radary i monitor pracy silników. Jego otoczony klasycznymi przyciskami ekran pozwalać ma na odczyt danych nawet w pełnym słońcu, pod kątem do osiemdziesięciu stopni i jest przystosowany do współpracy z goglami noktowizyjnymi. Może generować jeden duży obraz o rozdzielczość 1024 na 768 pikseli lub do czterech mniejszych.

Nie ma natomiast dobrych wieści na temat nowego modułu walki elektronicznej dla Eagle’i, nazywanego EPAWSS. 29 maja strona C4ISRnet doniosła, że siły powietrzne w budżecie na ten rok wycofały się z zamiaru instalacji systemu w 196 F-15C/D, pozostawiając tę opcję dostępną jedynie dla 217 F-15E. Serwis twierdzi, że może to być znak, iż przyszłość myśliwskich wersji F-15 w US Air Force nadal jest zagrożona.

Zobacz też: Izrael chce kupić nowe F-15I oraz zmodernizować stare

(thedrive.com, ieeinc.com, c4isrnet.com; na fot. F-15C z zasobnikiem Legion)

Lockheed Martin