Jak wynika ze szczątkowych informacji podawanych przez różne źródła, marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych stale pracuje nad zwiększeniem potencjału bojowego Super Hornetów i Growlerów. Wstępnymi testami wielu nowych środków walki zajmuje się eskadra doświadczalna VX-23 „Salty Dogs”, stacjonująca w NAS Patuxent River w stanie Maryland.

Jedną z najciekawszych i najbardziej wyczekiwanych przez użytkowników nowinek jest możliwość przenoszenia przez F/A-18E/F i EA-18G konforemnych zbiorników paliwa (zobacz też: Zbiorniki konforemne wracają na amerykańskie F-15C). Jak podała kilka tygodni temu strona internetowa Alert 5, cytując niedostępny u nas serwis DCMilitary.com, piloci VX-23 mieli szczególnie zbadać zachowanie maszyny z nowymi zbiornikami podczas startu i lądowania.

Próbom separacyjnym na Super Hornetach poddawano w ostatnim czasie pociski powietrze–woda AGM-158C LRASM (na zdjęciu tytułowym) i bomby GBU-53/B StormBreaker. W przypadku bomb zwracano uwagę na możliwości przenoszenia ich na belkach wielozamkowych BRU-55. Już wkrótce do testów dołączyć ma kolejna modyfikacja popularnego AGM-84 Harpoona.

Na jednej z fotografii na profilu facebookowym eskadry „Salty Dogs” przedstawiona została prawie niemożliwa do wyobrażenia jeszcze kilkanaście lat temu sytuacja – myśliwiec F/A-18F przekazujący paliwo w powietrzu samolotowi wczesnego ostrzegania E-2D Advanced Hawkeye.

Wzrosną również możliwości samolotów walki radioelektronicznej EA-18G Growler. We wrześniu eskadrze VX-23 dostarczono pierwszy zasobnik AN/ALQ-249 Next Generation Jammer. Jest to pierwsza z trzech planowanych wersji urządzenia, zdolna do zakłócania systemów przeciwlotniczych w środkowym paśmie częstotliwości, od dwóch do sześciu gigaherców.

Growlery otrzymają więcej opcji samoobrony. Jak dotąd maszyny te przystosowane były do przenoszenia do dwóch pocisków powietrze–powietrze AIM-120. Teraz przeprowadzono testy odpalania z końcówek skrzydeł EA-18G (po wcześniejszym demontażu zasobników AN/ALQ-218) Sidewinderów w wersji AIM-9X Block II.

Zobacz też: US Navy: „Dość defensywy, najlepszą obroną jest atak”

(alert5.com, „Combat Aircraft” 11/2019)

US Navy / VX-23 via Facebook
US Navy / VX-23 via Facebook