Amerykańskie przedsiębiorstwo AM General ogłosiło, że zainwestowało w Mandus Group z siedzibą w Rock Island w stanie Illinois, innowatora rozwiązań artyleryjskich opartych na technice tak zwanego miękkiego odrzutu. Inwestycja ma przyczynić się do szybszego wdrożenia do służby ultramobilnych haubic samobieżnych HMMWV/Hawkeye kalibru 105 milimetrów, które skonstruowano na bazie pojazdu Humvee. Nowy system jest integracją haubic M119 z podwoziem popularnego samochodu terenowego.

Ultralekka haubica samobieżna będzie prawdopodobnie pełnić służbę w Brygadowych Zespołach Bojowych Piechoty US Army w Europie. System testowano już dwukrotnie. Pierwszy raz podczas ćwiczeń Maneuver Fires Integrated Experiment (MFIX) w US Army Fires Center of Excellence w Fort Sill w Oklahomie w grudniu 2017 roku, drugi zaś – w kwietniu 2018 roku podczas pokazów na poligonie w Camp Atterbury w stanie Indiana.

Samobieżny system haubicy HMMWV/Hawkeye (105MWS Hawkeye) ma być dynamiczną platformą, która zapewni szybsze i celniejsze strzelanie, a także lepsze możliwości w zakresie taktyki „wystrzel i uciekaj”. Ponadto samobieżna haubica potrzebuje obsługi o połowę mniej licznej niż tradycyjne holowane systemy artyleryjskie.

Do normalnej obsługi wystarczy trzech żołnierzy, zaś w sytuacjach awaryjnych – dwóch. Szybkostrzelność takiej haubicy zawiera się w zakresie od 10 do 12 strzałów na minutę. Donośność haubicy 105MWS Hawkeye podczas strzelania pociskiem konwencjonalnym to 11,5 kilometra, zaś w przypadku pocisku wspomaganego silnikiem rakietowym – 15,1 kilometra. Załoga może prowadzić ostrzał dookólnie.

Konstrukcja spotkała się z aprobatą podkomisji Tactical Air and Land Forces w Komitecie Izby Reprezentantów do spraw Sił Zbrojnych. W razie potencjalnego konfliktu 105MWS Hawkeye mają wzmocnić siłę ognia pośredniego i poprawić mobilność amerykańskich artylerzystów.

Zobacz też: Sprawca „katastrofy lotniczej” trzech Humvee będzie ukarany

(armyrecognition.com, military-today.com)

materiały prasowe Mandus Group