Ostatnie dni obfitują w informacje – oficjalne i doniesienia prasowe, które nie doczekały się potwierdzenia – w sprawie pozyskania przez Kijów pojazdów opancerzonych. Pierwotnie pojawiła się wiadomość, że Ukraina dwukrotnie odrzuciła amerykańską propozycję sprzedaży Strykerów, zaś ostatnio ukraiński minister spraw wewnętrznych Arsen Awakow stwierdził, że w sprawie pozyskania transporterów opancerzonych toczą się negocjacje z Ottawą.
– Spotkaliśmy się z ministrem obrony Kanady w celu omówienia współpracy wojskowej i zakupu uzbrojenia, w tym najnowszych pojazdach opancerzonych i innego sprzętu wojskowego – powiedział Awakow.
Wywiadu udzielił po spotkaniu z kanadyjskim ministrem obrony Harjitem Singhiem Sajjanem w Toronto. Awakow zastrzegł jednak, że mimo woli politycznej obu stron uzgodnienie szczegółów zajmie jeszcze trochę czasu, a podpisania kontraktu można oczekiwać nie wcześniej niż za trzy miesiące.
Spotkanie Sajjan–Awakow odbyło się w ramach zorganizowanej w Kanadzie konferencji poświęconej reformom na Ukrainie – Ukraine Reform Conference. Wcześniejsze dwie edycje odbywał się w Londynie i Kopenhadze, odpowiednio w 2017 i 2018 roku. Spotkania mają na celu zapoznać zainteresowanych ze stanem reform na Ukrainie. Do Toronto przybyli prezydent Wołodymyr Zełenski i premier Stepan Kubiw wraz z liczną delegacją.
Nie sprecyzowano jednak, który typ pojazdów będzie przedmiotem umowy. Jedną z opcji pozostają kołowe bojowe wozy piechoty LAV III. Kanadyjskie wojska lądowe mają ponad 600 LAV-ów III, które w większości zmodernizowano do wersji LAV 6.0. Media ukraińskie stoją jednak na stanowisku, że bardziej prawdopodobna jest sprzedaż lekkich transporterów opancerzonych AVGP (Armoured Vehicle General Purpose, na zdjęciu), które wycofano ze służby liniowej w 2005 roku. Obecnie politycy nie mówią o szczegółach kontraktu, w tym liczbie odsprzedawanych pojazdów.
Ponadto na wspólnej konferencji Zełenski i kanadyjski premier Justin Trudeau poinformowali, że toczą się rozmowy, które mają doprowadzić do podpisania kompleksowej umowy w sprawie międzypaństwowej współpracy w dziedzinie obrony. Kilka punktów mówić będzie o pozyskaniu przez Ukrainę pojazdów opancerzonych, broni defensywnej i innego uzbrojenia.
Sprawa odrzuconych Strykerów ujrzała światło dzienne przy okazji wizyty Zełenskiego w Kanadzie. Ma ona charakter doniesień medialnych i nie została oficjalnie potwierdzona przez którąkolwiek ze stron. W 2015 roku Amerykanie oferowali sprzedaż 100 transporterów piechoty M1126 i sześciu wozów ewakuacji medycznej M1133 w ramach procedury Foreign Military Sales. W związku z powyższym Waszyngton sfinalizowałby ponad połowę kosztów. Kijów jednak dwukrotnie odmówił, gdyż chciał utrzymać produkcję BTR-ów-4.
Na podstawie tej umowy Ukraina mogłaby stać się drugim, a może nawet pierwszym, zagranicznym użytkownikiem tych pojazdów. W maju poinformowano o zakupie transporterów M1126 Stryker przez Tajlandię. Sześćdziesiąt pojazdów trafi wyposażenie żołnierzy 11. Brygady Piechoty w Chachoengsao.
Zobacz też: Brak chętnych na kanadyjskie Leopardy C2
(xinhuanet.com, ukrinform.net, inforesist.org)