Przewodniczący pakistańskiej senackiej stałej komisji do spraw obrony, generał w stanie spoczynku Abdul Qayyum, ogłosił, że Pakistan Aeronautical Complex wyeksportuje do Turcji 100 samolotów szkolnych MFI-395 Super Mushshak. Jest to największy kontrakt eksportowy tej firmy w historii.

Historia tego kontraktu rozpoczęła się w 2013 roku, gdy Turcja ogłosiła przetarg na zakup pięćdziesięciu dwóch samolotów szkolenia podstawowego dla zastąpienia SF-260. W czerwcu bieżącego roku ogłoszono, że wygrał MFI-395 Super Mushshak. Nie wiadomo, dlaczego zamówienie obejmuje sto samolotów, skoro przetarg był na pięćdziesiąt dwie maszyny. Albo Turcja zwiększyła zamówienie, albo samoloty trafią również do innych rodzajów sił zbrojnych i organizacji poza siłami powietrznymi. Należy się spodziewać, że znaczna część prac przy produkcji samolotów odbędzie się w Turcji, ale szczegóły nie zostały jeszcze ogłoszone.

MFI-395 Super Mushshak jest znacznie przerobionym samolotem MFI-17 Mushshak, który jest pakistańską wersją szwedzkiego Saaba MFI-17 Supportera. Pakistan zamówił te samoloty w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Po zaprzestaniu produkcji przez Saaba samodzielnie dalej rozwijał tę konstrukcję tworząc MFI-395 wyposażonego w nowy silnik turbośmigłowy, nowy układ sterowania i inne nowe komponenty.

Pierwszy lot odbył się w 2001 roku i od tego czasu samolot znalazł nabywców w Arabii Saudyjskiej, RPA i Omanie. W tym roku podpisano także umowy z Nigerią i Katarem. Wydaje się, że samolot może zdobyć uznanie także w innych państwach, szczególnie po dużym sukcesie jakim jest kontrakt turecki. W połączeniu z faktem, że pakistańskie lotnictwo ciągle używa wiele MFI-17, istnieje duża szansa na dalszy rozwój MFI-395.

Umowa jest kolejnym znakiem bliskiej współpracy wojskowej pomiędzy oboma państwami. W Turcji modernizowano pakistańskie F-16, a ponadto kraj ten jest zainteresowany zakupem korwet typu Ada i śmigłowców uderzeniowych T-129.

(defense-aerospace.com, fot. Paki90 via Wikimedia Commons)