Z opublikowanych komercyjnych zdjęć satelitarnych wykonanych 25 lipca wynika, że ruszyła już budowa trzeciego śmigłowcowca typu 075. Doniesienia te są potwierdzane przez informacje pojawiające się w chińskich mediach społecznościowych.

Kadłub okrętu powstaje w suchym doku w szanghajskiej stoczni Hudong–Zhonghua, która zbudowała dwa poprzednie śmigłowcowce typu 075. Łączenie sekcji kadłuba poprzednich jednostek zajmowało około pół roku. Na tej podstawie i po widocznym na zdjęciach zaawansowaniu prac można przypuszczać, że trzeci śmigłowcowiec zostanie zwodowany już w październiku tego roku.

Z kolei prototypowy okręt typu 075 rozpoczął 5 sierpnia próby morskie. Oznacza to, że uszkodzenia jednostki w pożarze, który wybuchł na pokładzie 11 kwietnia tego roku, były stosunkowo nieduże. W trakcie prób przetestowane mają zostać układ napędowy oraz systemy łączności i nawigacji.

Nie wiadomo, ile śmigłowcowów typu 075 powstanie, nie wiadomo też, kiedy rozpoczną się próby z udziałem sprzętu transportowego. Do tej pory na pokładzie prototypowego okrętu widziano jedynie makietę śmigłowca Z-8J. Wraz z nią zaobserwowano jednak także niezidentyfikowany typ śmigłowca bezzałogowego.

Pod kątem szerszego wykorzystanie bezzałogowców ma być projektowany kolejny typ chińskich śmigłowcowców. Typ 076 może odgrywać rolę lotniskowca dla dronów. Jest to z jednej strony interesująca możliwość rozwoju marynarek wojennych w przyszłości, z drugiej – pozwala częściowo zastąpić prawdziwe lotniskowce. Pomimo budowy kolejnych okrętów Chiny mają poważne problemy z brakiem odpowiednich samolotów pokładowych lub ich niedostateczną produkcją, ale także ze zbyt małą liczbą lotników przeszkolonych do działania z pokładów okrętów.

Zobacz też: Bilans strat po pożarze USS Bonhomme Richard

(forbes.com, navalnews.com)