W Hiszpanii przeprowadzono próby ogniowe dwóch prototypów kołowych transporterów opancerzonych Vehículo de Combate a Ruedas (VCR) w układzie 8 × 8. Jeden z nich – wyposażony w system wieżowy Tizona – oznaczono D1, drugi zaś zintegrowano z modułem Samson Mk II. Oba systemy uzbrojono w armatę automatyczną kalibru 30 milimetrów i zdwojone wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike.

Tę część prób przeprowadzono na poligonie Álvarez de Sotomayor w prowincji Almería. Załogi obu pojazdów oddawały strzały z armaty automatycznej kalibru 30 milimetrów i karabinów maszynowych kalibru 7,62 milimetra oraz odpalały pociski Spike. Zasadnicza część testów trwała od 20 do 23 lipca.

Chociaż początkowo testy miały odbywać się na terenie ośrodka szkoleniowego Centro Nacional de Adiestramiento „San Gregorio” opodal Saragossy, ostatecznie zdecydowano, że zostaną przeprowadzone w Almerii, gdzie znajduje się siedziba Brygady Doświadczalnej. Oficjalnym powodem zmiany miejsca było zagrożenie pożarowe w rejonie Saragossy.

Według oficjalnych informacji wyniki można uznać za zadowalające, choć z pewnością trzeba będzie przeprowadzić dodatkowe testy. Madryt stoi na stanowisku, że obie wieże stanowią dobrą opcję dla transporterów.

Tizonę opracowały spółki Navantia, EXPAL i Elbit Systems specjalnie na potrzeby nowych pojazdów hiszpańskich wojsk lądowych. Jej bazą jest moduł wieżowy UT30MK2. Testy obejmujące ocenę sprawności broni strzeleckiej systemów wieżowych są częścią odbywających się od lipca szerszych prób dwóch prototypów na terenie ośrodka szkoleniowego „San Gregorio”.

Program pozyskania transporterów opancerzonych wystartował w 2010 roku, ale dwa razy był zawieszany z powodu brak środków finansowych. Impuls do rozpoczęcia procedury dała śmierć sześciu żołnierzy – trzech hiszpańskich i trzech kolumbijskich – w wybuchu ajdika pod kołami hiszpańskiego wozu w Libanie w czerwcu 2007 roku.

Zobacz też: Hiszpanii zostały dwa okręty podwodne

(armyrecognition.com, defensa.gob.es)

Ejercito de tierra