Lightning II, jedyny obecnie produkowany seryjnie myśliwiec pionowego startu i lądowania, przechodził już kilka lat temu testy działań z lądowisk pokrytych metalowymi płytami. Próbował też startów z symulującej warunki na lotniskowcu skoczni startowej. Od połowy stycznia do końca lutego po raz pierwszy wykonuje natomiast próby operowania z lądowisk o różnym stopniu nachylenia.

Testy prowadzone są na obszarze Marine Corps Auxiliary Landing Field Bogue w Karolinie Północnej, należącym do kompleksu doświadczalnego bazy NAS Patuxent River w stanie Maryland. Jak mówi major Mike Lippert z eskadry VX-23, poszerzyć ma to zakres stosowania F-35B w warunkach bojowych.

Eksperyment odbywa się na obiektach przygotowanych przez marines w ramach programu 200 testów w zróżnicowanych warunkach. W próbach analizowane jest zachowanie myśliwca przy przednim i tylnym wietrze oraz przesunięciach środka ciężkości w trakcie operacji na pochyłych fragmentach terenu.

W chwili obecnej w użytku US Marine Corps są aluminiowe maty AM-2. Jak podaje udostępniony w styczniu oficjalny dokument pod tytułem „2018 Marine Aviation Plan”, Korpus zamierza je zastąpić dwoma nowymi rodzajami mat, które mają wykazywać się większą odpornością na działanie rozgrzanych spalin, tym samym umożliwiając swobodniejsze operacje F-35B i MV-22B.

Metalowe okładziny stabilizują teren zniwelowanych nieutwardzonych lądowisk oraz zmniejszają ich zapylenie. W przypadku dróg asfaltowych działają niczym radiator, chroniąc je przed stopieniem przez gorące gazy wylotowe. Przydatne okazują się również na solidnie utwardzonych powierzchniach betonowych, gdzie osłaniają chropowatości, mogące skutkować choćby przyspieszonym zużyciem ogumienia.

Oprócz użycia mat w roli lądowisk dla pionowzlotów ich ręcznie układane segmenty mogą też służyć do budowy dróg kołowania dla transportowców KC-130J wokół wysuniętych lotnisk. Wraz z mobilnym systemem oznaczania pasa startowego i rozwiązaniami w zakresie szybkiego usuwania zniszczeń umożliwiać mają jednostkom lotniczym USMC działania w niesprzyjającym, wrogim otoczeniu.

Zobacz też: Lotnictwo US Navy i US Marine Corps – więcej, szybciej, lepiej?

(carolinacoastonline.com, navy.mil, f-16.net)

Lockheed Martin