Władze Tajwanu zobowiązały się wczoraj do udzielenia wsparcia lokalnemu przemysłowi w kwestii zaprojektowania, wybudowania i oblatania samolotu szkolenia zaawansowanego. Nowa maszyna ma być gotowa w 2020 roku. Zaplanowano już produkcję sześćdziesięciu sześciu egzemplarzy, które zajmą miejsce rodzimych samolotów AIDC AT-3A Tzu-chung (na zdjęciu) i Northrop F-5F. Wprowadzenie nowych maszyn do służby ma nastąpić w roku 2025.

Jeszcze w ubiegłym roku wydawało się, że tajwańscy piloci wojskowi będą się szkolić na włoskich M-346 Masterach. Na korzyść maszyn wybranych także przez polskie Siły Powietrzne miały przemawiać silniki Honeywell F124, produkowane na licencji na Tajwanie właśnie przez AIDC (pisaliśmy o tym szerzej: Zamieszanie wokół M-346 dla Tajwanu). Ostatecznie władze Republiki Chińskiej postawiły jednakże na rozwój rodzimego przemysłu lotniczego.

Wart miliard dolarów program zainicjowano uroczyście w Taizhongu, gdzie znajduje się siedziba przedsiębiorstwa Aerospace Industrial Development Corporation, w obecności prezydent Tsai Ing-Wen. Chwila była doniosła, ponieważ oznaczała pierwszy znaczący krok naprzód w historii AIDC od blisko trzydziestu lat, czyli od pierwszego lotu myśliwca F-CK-1 Ching-Kuo. W tym czasie niemal wszyscy doświadczeni tajwańscy inżynierowie lotniczy albo przeszli na emeryturę, albo wyemigrowali za chlebem.

tajwan samolot szkolny

F-CK-1 Ching-Kuo w dwumiejscowej wersji szkolno-bojowej
(fot. 玄史, Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication)

Kilka lat temu AIDC prezentował projekt samolotu szkolno-treningowego XT-5, opartego na pomniejszonym płatowcu Ching-Kuo. Nie wiadomo na razie, czy przyszła konstrukcja zaczerpnie cokolwiek z tej koncepcji.

Tajwańczycy myślą też o eksporcie swojego samolotu. Będzie się on jednak zmagał z potężną konkurencją. Oprócz istniejących już konstrukcji, takich jak T-50 Golden Eagle czy wspomniany M-346, rywalizować będzie także z maszynami opracowanym w ramach programu T-X. Na rynkach afrykańskich z kolei – gdzie maszyny takie jak Golden Eagle i Master mogą być za drogie – coraz lepiej radzi sobie z kolei Chińska Republika Ludowa (zobacz też: Zambia wkrótce otrzyma pierwsze L-15). Można oczekiwać, że w połowie lat dwudziestych rynek wojskowych samolotów szkolnych nasyci się do granic możliwości.

Wojska lotnicze Tajwanu posiadają obecnie czterdzieści dziewięć AT-3A i dwadzieścia pięć F-5F.

Zobacz też: Antykwaryczny arsenał Tajwanu.

(flightglobal.com)

玄史生, Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication