W związku z tajemniczymi okolicznościami ujawnionej wczoraj śmierci pilota doświadczalnego podpułkownika Erica Schultza pojawiły się spekulacje, że doszło do katastrofy F-35 Lightninga II (zobacz: Tajemniczy wypadek koło bazy Nellis. Rozbił się F-35?). Dziennikarka Oriana Pawlyk zwróciła się z prośbą o komentarz bezpośrednio do szefa sztabu USAF-u, generała Davida L. Goldfeina. Generał oświadczył jednoznacznie: „To nie był F-35”.
Słowa Goldfeina rozprawiają się z najbardziej palącymi wątpliwościami, ale zarazem stanowią źródło nowych. Powstaje bowiem pytanie: skoro to nie F-35 się rozbił – co się rozbiło i dlaczego ta informacja jest tajna?
#BREAKING: "I can definitely say it was not an F-35," –@GenDaveGoldfein told @Militarydotcom accompanying him on trip to #NGAUS2017. https://t.co/5IlGYUqFdA
— Oriana Pawlyk (@Oriana0214) 9 września 2017
Poza informacją, że nie chodziło o Lightninga II, mamy do dyspozycji jedynie spekulacje i poszlaki. Przede wszystkim trzeba podkreślić, że zniszczony samolot nie musiał należeć do rządu Stanów Zjednoczonych – mógł być wypożyczony od rządu sojuszniczego lub nawet rządu, który formalnie sojusznikiem Waszyngtonu nie jest. Zwłaszcza ten ostatni scenariusz wymusiłby zachowanie maksymalnej tajności.
Tajemnicą poliszynela jest obecność na niebie ponad Nevada Test and Training Range myśliwców Suchoj Su-27, prawdopodobnie odsprzedanych przez Białoruś. Amerykanie wprawdzie nigdy nie potwierdzili obecności Flankerów w tym miejscu, lecz postronni miłośnicy lotnictwa (i UFO) wielokrotnie je obserwowali i fotografowali. Zdjęcia Su-27 w ćwiczebnej walce manewrowej z F-16 można obejrzeć na blogu area51trips.blogspot.co.uk (link prowadzi poza domenę konflikty.pl, nasz serwis nie ma wpływu na prezentowane tam treści).
Schultz, zwany przez kolegów „Doc” (był doktorem inżynierem, absolwentem Kalifornijskiego Instytutu Techniki), był doświadczonym, wręcz wybitnym pilotem doświadczalnym. Podobnie jak wielu kolegów po fachu pozostawał w cieniu i dopiero tragiczna śmierć sprawiła, że szeroko pojmowany światek lotniczy poznał go bliżej. Z całą pewnością był to pilot odpowiedniego kalibru, aby zasiąść za sterami nietypowego samolotu, nieznanego od środka ogółowi pilotów US Air Force.
Jeżeli zaś samolot był amerykański, mamy być może do czynienia z katastrofą tajnej maszyny doświadczalnej, jednego z tak zwanych czarnych samolotów. Redaktor FlightGlobal Stephen Trimble zwrócił jednak uwagę na jeden czynnik. „Zachód słońca w Las Vegas 8 września był o 18.58. Tajemniczy samolot rozbił się około 18.00. Byłoby to zaskakujące, gdyby USAF wysłał w powietrze «czarny» samolot przed zachodem słońca” – napisał na Twitterze.
Sunset in Las Vegas on 8Sept was 6:58pm. Mystery aircraft crashed around 6pm. Surprising if USAF flew a black plane before sunset.
— Stephen Trimble (@FG_STrim) 9 września 2017
Warto pamiętać, że „czarne” samoloty określa się w ten sposób ze względu nie tylko na ich tajność, ale także ich czarną barwę. Chodzi o to, aby trudniej było dostrzec taką maszynę na niebie. Czarne malowanie ma jednak sens tylko po zmroku. Za dnia, na niebieskim tle, jest to jedna z najbardziej kontrastowych barw (dlatego właśnie szkolno-treningowe Hawki RAF-u malowane są na czarno). Wobec tego Schultz najprawdopodobniej nie był pilotem supertajnej, nieujawnionej jeszcze maszyny.
Jeszcze jedna możliwość to Lockheed F-117 Nighthawk. Samoloty te oficjalnie zakończyły służbę w US Air Force, lecz wciąż pozostają w czynnej rezerwie i latają jako platforma doświadczalna. W każdym razie z pewnością latały jeszcze w zeszłym roku. Tajemnicza katastrofa w Nevadzie mogła być wypadkiem F-117, chyba że w ostatnich miesiącach kariera Goat Suckerów po cichu dobiegła końca.
Trudno określić, czy kiedykolwiek uzyskamy jakieś oficjalne informacje na temat typu samolotu pilotowanego przez podpułkownika Schultza. Do tego czasu jesteśmy skazani na spekulację i robotę detektywistyczną. Wypada jednak pamiętać, że równolegle z fascynującą zagadką lotniczo-techniczną rozgrywa się najzupełniej ludzka tragedia rodziny Schultzów.
(military.com, flightglobal.com)