Konsorcjum Boeinga i Saaba zorganizowało dziś w zakładach w St. Louis w stanie Missouri oczekiwaną od dawna publiczną prezentację swojej propozycji w programie T-X. Maszyna wybrana w tym przetargu zastąpi ponadpięćdziesięcioletnie T-38 Talony (na zdjęciu), wykorzystywane obecnie do szkolenia pilotów US Air Force.
Pewne informacje na temat projektu Boeinga przedostawały się do mediów już wcześniej (zobacz: Boeing ujawnia swój projekt T-X), ale były one fragmentaryczne. Od dziś mamy już pełen obraz sytuacji i wiemy, że twórcy maszyny zdecydowali się na nieortodoksyjne rozwiązania. Uwagę zwraca przede wszystkim to, że Boeing jako jedyny oferent zdecydował się na układ górnopłata i użycie podwójnego statecznika pionowego. Jako napęd wybrano jeden silnik General Electric F404-GE-402.
— Leigh Giangreco (@LeighGiangreco) 13 września 2016
— Leigh Giangreco (@LeighGiangreco) 13 września 2016
Miejsce, w którym zorganizowano ceremonię prezentacji, również powinno budzić zainteresowanie. Przyszłość fabryki w St. Louis stoi obecnie pod dużym znakiem zapytania ze względu na zbliżający się koniec produkcji F-15, F/A-18E/F i E/A-18G (zobacz też: Izrael doprowadzi do zamknięcia linii produkcyjnej F-15?). Zwycięstwo Boeinga w programie T-X będzie oznaczało utrzymanie tych zakładów przy życiu (a więc i miejsc pracy), toteż niewykluczone, że ta okoliczność odegra dużą rolę, kiedy Pentagon będzie podejmował decyzję.
Boeing ujawnił zaś, że gotowe są już dwa egzemplarze tego samolotu:
TWO! Second aircraft for #USAF ready for testing. #NewBoeingTX pic.twitter.com/GRorcvyGPU
— Boeing Defense (@BoeingDefense) 13 września 2016
. @BoeingDefense TX! pic.twitter.com/puvXcoDSxS
— Leigh Giangreco (@LeighGiangreco) 13 września 2016
(twitter.com/LeighGiangreco, combataircraft.net; fot. Alan Wilson, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic)