Rosyjskie ministerstwo obrony podało w biuletynie poświęconym rosyjskimi siłom zbrojnym, opublikowanym 20 grudnia, że zmodernizowane czołgi podstawowe T-80BWM zdolne są do rażenia celów z wykorzystaniem pocisków zawierających zubożony uran. Twórcy biuletynu zauważają, że ulepszono stabilizator armaty 2A46M/2A46M-5 kalibru 125 milimetrów i jej automat ładowania, który dostosowano do przeciwpancernej amunicji podkalibrowej 3BM59/60 Swiniec. Rdzeń głowicy pocisku 3BM59 (Swiniec-1) zbudowany jest z węglika wolframu, zaś w przypadku 3BM60 (Swiniec-2) w rdzeniu znajduje się zubożony uran.

Według różnych danych Swiniec-1jest w stanie przebić pancerz o grubości 700–740 mm RHA z odległości dwóch kilometrów. W przypadku drugiego typu – Swiniec-2 – szacowana przebijalność pancerza to 800–830 mm RHA z tej samej odległości.

Informację o zastosowaniu amunicji ze zubożonym uranem w czołgach T-80BWM potwierdził rosyjski ekspert wojskowy Wiktor Murachowski, redaktor naczelny czasopisma „Arsienał otieczestwa”. W rosyjskich siłach zbrojnych zubożony uran jest traktowany jako specjalna kategoria zapasów. Jego użycia nie zabrania prawo międzynarodowe. Stosowany jest również przez państwa NATO, szczególnie Stany Zjednoczone, które wykorzystują pociski M829A1 jako amunicję do czołgów M1 Abrams. Według dostępnych danych amerykańskie Abramsy za pomocą pocisku M829A1 są w stanie przebić pancerz o grubości 650–700 milimetrów. Zubożony urany stosowany jest w rdzeniach wszystkich generacji pocisków tego typu.

Modernizacja czołgów podstawowych T-80BW w omskich zakładach Omsktransmasz ruszyła we wrześniu 2017 roku. Pierwsze egzemplarze dostarczono w tym roku, ale brak jest rzetelnych danych, ile maszyn unowocześniono. Umowa również nie precyzowała zakładanej liczby modernizowanych maszyn, ale uzależniała ją od bieżących potrzeb wojska. Do prac przygotowano się od dłuższego czasu, w lipcu 2016 roku ujawniono pakiet modernizacyjny, a w listopadzie ogłoszono zamiar modernizacji.

W toku prac zainstalowano celownik działonowego PN-72 Sosna-U, dzienno-nocny przyrząd obserwacyjny kierowcy TWN-5/TWN-5M i systemu automatycznego śledzenia celu. Zmniejszono również konsumpcję paliwa poprzez zmiany w turbinie gazowej napędzającej czołg. Pojazdy miały też zostać przystosowane do działania w warunkach arktycznych.

Zobacz też: Ukraińcy zmodernizują pakistańskie T-80UD

(armyrecognition.com)

Vitaly V. Kuzmin, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International