Przedsiębiorstwo Oshkosh Defense poinformowało 2 sierpnia o przekazaniu pierwszego zmodernizowanego kołowego bojowego wozu piechoty Stryker Double-V Hull Infantry Carrier Vehicle (ICVVA1) z bezzałogowym systemem wieżowym MCWS do testów poligonowych. Wkrótce rozpocznie on próby w ramach produkcyjnych testów weryfikacyjnych (PVT) na poligonie testowym Aberdeen Proving Grounds w stanie Maryland. Testy potrwają czerwca 2023 roku, a zależnie od ich wyników podjęta zostanie decyzja o przezbrojeniu pierwszej brygady I-2 Stryker Brigade Combat Team (SBCT) US Army w Joint Base Lewis McChord w stanie Waszyngton.
Pojazd zmodernizowany we współpracy z Pratt Miller Defense i Rafael Advanced Defense Systems dostarczono w ramach postanowień umowy z czerwca 2021 roku. Zgodnie z nią Oshkosh Defense ma dostarczyć ogółem siedem wozów na potrzeby PVT do września 2022 roku. Oznacza, to, że w niespełna dwa miesiące w Aberdeen Proving Grounds powinno pojawić się jeszcze sześć pojazdów.
—REKLAMA—
– Nasz zespół wykorzystał nasze zdolności inżynieryjne i produkcyjne oraz wykazał się głębokim zaangażowaniem, aby dostarczyć pierwszy pojazd testowy na czas pomimo dynamicznych zmian na rynku, których wszyscy doświadczyliśmy w ciągu ostatniego roku – powiedział Pat Williams, wiceprezes i dyrektor generalny programów US Army i USMC w Oshkosh Defense. – Od momentu przyznania pierwszego kontraktu ścisła współpraca z wojskami lądowymi miała kluczowe znaczenie dla osiągnięcia tego ważnego kamienia milowego.
Według obecnego stanu Oshkosh Defense otrzymała zamówienia na 269 pojazdów o łącznej wartości 356 milionów dolarów. Ostatni kontrakt na dozbrojenie Strykerów podpisano 13 lipca. Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command) zgłosiło zapotrzebowanie na dziewięćdziesiąt pięć dodatkowych pojazdów z wieżą MCWS. Za modernizację tej transzy amerykański podatnik zapłaci 130 milionów dolarów.
GDLS proposal vs. Oshkosh proposal.
You will find that Kongsberg RT40 turret needs higher hull riser, but Rafael Samson 30 turret doesn't need to modify the hull design. pic.twitter.com/sxvvAEO5Ci— Ronkainen (@ronkainen7k15) June 8, 2021
Integracja armaty automatycznej XM813 kalibru 30 milimetrów z nowo opracowanym podwoziem w kształcie litery V (Stryker A1) miała wzloty i upadki. W pewnym momencie stanęła nawet pod znakiem zapytania. Wówczas z kontraktu wycofał się Raytheon, zaś pozostałe firmy zaczęły narzekać na rosnące wymagania i ciągle zmieniające się warunki, a także korygowanie sposobu ewaluacji ofert.
US Army przyznała kontrakty na opracowanie projektów integracji w maju 2019 roku. Zarówno uzbrojenie, jak i platformę z podwójnym dnem kadłuba w kształcie litery V dostarczyło wojsko. Zmodyfikowany kadłub jest wynikiem amerykańskich doświadczeń z wojen w Afganistanie oraz Iraku. Zainstalowano w nim specjalnie zmodyfikowane fotele dla załogi i desantu podwieszone pod stropem pojazdu. Dzięki wprowadzonym zmianom zwiększyła się ochrona przeciwminowa pojazdu.
Modyfikacje układu zawieszenia i jezdnego poprawiły nośność pojazdu, która teraz wynosi 28,5 tony, pozwalając na wprowadzanie dalszych ulepszeń. Zmiany te wymogły montaż mocniejszego silnika Caterpillar C9 o mocy 450 koni mechanicznych w miejsce silnika wysokoprężnego Caterpillar C7 o mocy 350 koni mechanicznych. Tym samym udało się zachować dotychczasowe mobilność i dzielność terenową. Według obecnych planów do US Army trafi 331 pojazdów ze wzmocnionym kadłubem. W pojeździe znalazło się miejsce dla dziewięciu żołnierzy desantu. Dysponują oni ośmiocalowymi wyświetlaczami z niezależnym wyborem obrazu z dowolnej kamery, które poprzez dookolną obserwację poprawiają świadomość sytuacyjną.
Obowiązkiem każdego z uczestników była integracja modułu uzbrojenia – obejmującego system kierowania ogniem, system ładowania, urządzenia optoelektroniczne i armatę XM813 – na pojeździe. Zwycięzców – Oshkosh Defense wraz z partnerami Pratt Miller Defense i Rafael Advanced Defense Systems – wyłoniono w czerwcu 2021 roku. W pokonanym polu pozostały spółki General Dynamics Land Systems (GDLS), Kollsman, Leonardo DRS i Raytheon. Wówczas zdecydowano, że unowocześnieniu podlegać będzie dziewięćdziesiąt jeden pojazdów. Dostawcą systemu uzbrojenia jest Rafael, a MCWS jest rozwinięciem wież rodziny Samson.
Strykery będą stanowić ważny element Brygadowych Zespołów Bojowych Strykerów (SBCT). Według bieżących planów dozbrojone pojazdy trafią do trzech z sześciu. Te, które nie otrzymają MCWS, wyposażone zostaną w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia CROWS-J z wyrzutnią ppk FGM-148 Javelin. Do tworzenia SCBT US Army przykłada bardzo dużą uwagę. W czerwcu w programie Mobile Protected Firepower (MPF) wybrano GDLS jako dostawcę przyszłego czołgu lekkiego. Po przezbrojeniu 82. Dywizji Powietrznodesantowej wóz będzie dostarczany do SCBT.
Montaż modułów z 30-milimetrową armatą automatyczną ma dać Strykerom znacznie większą siłę ognia. Dozbrojenie rozpoczęto, kiedy w ramach pilnej potrzeby operacyjnej zamówiono osiemdziesiąt trzy M1296 Strykery Infantry Carrier Vehicle-Dragoon (ICV-D), które przekazano do 2. Pułku Kawalerii US Army. Pierwszy egzemplarz znalazł się w niemieckim Vilsecku w Bawarii w grudniu 2017 roku. ICV-D wyposażono w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg Protector MCT-30, uzbrojony w armatę automatyczną XM-813 kalibru 30 milimetrów, sprzężony karabin maszynowy M240 kalibru 7,62 milimetra i wyrzutnie granatów dymnych M6. Wieżę w pełni zintegrowano z nowym stanowiskiem dowódcy.
Strykerami US Army stoi? Należy pamiętać, że amerykańskie wojska lądowe otrzymają 144 pojazdy w wersji tymczasowych mobilnych systemów przeciwlotniczych krótkiego zasięgu IM‑SHORAD (Interim Maneuver Short-Range Air Defense). Zestaw ten tworzą działko M230 kalibru 30 milimetrów i karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra, wyrzutnia czterech pocisków przeciwlotniczych FIM-92 Stinger i wyrzutnia dwóch kierowanych radarowo pocisków rakietowych AGM-114L Longbow Hellfire.

Stryker z systemem DE M-SHORAD – zestaw przeciwlotniczy oparty na broni laserowej – podczas testów w Fort Sill.
(US Army / Jim Kendall)
IM-SHORAD uzupełnia systemy średniego i dalekiego zasięgu Patriot i THAAD. Odpowiada za bezpośrednie wsparcie pododdziałów brygadowych zespołów bojowych US Army i odpowiada za ich obronę przeciwlotniczą i przeciwrakietową.
Nie wszystkie Strykery pozostaną w służbie. Do końca roku budżetowego 2022 Waszyngton wycofa wszystkie kołowe niszczyciele czołgów M1128 Mobile Gun System (MGS) na podwoziu Strykera. Powody rezygnacji z tych pojazdów są dwa: względna leciwość (pozostają w służbie od 2005 roku) i uzbrojenie w przestarzałą gwintowaną armatę M68A1E4 kalibru 105 milimetrów.
Zobacz też: Nowe odsłony chińskich przeciwokrętowych pocisków balistycznych