Przedsiębiorstwo Oshkosh Defense poinformowało 2 sierpnia o przekazaniu pierwszego zmodernizowanego kołowego bojowego wozu piechoty Stryker Double-V Hull Infantry Carrier Vehicle (ICVVA1) z bezzałogowym systemem wieżowym MCWS do testów poligonowych. Wkrótce rozpocznie on próby w ramach produkcyjnych testów weryfikacyjnych (PVT) na poligonie testowym Aberdeen Proving Grounds w stanie Maryland. Testy potrwają czerwca 2023 roku, a zależnie od ich wyników podjęta zostanie decyzja o przezbrojeniu pierwszej brygady I-2 Stryker Brigade Combat Team (SBCT) US Army w Joint Base Lewis McChord w stanie Waszyngton.

Pojazd zmodernizowany we współpracy z Pratt Miller Defense i Rafael Advanced Defense Systems dostarczono w ramach postanowień umowy z czerwca 2021 roku. Zgodnie z nią Oshkosh Defense ma dostarczyć ogółem siedem wozów na potrzeby PVT do września 2022 roku. Oznacza, to, że w niespełna dwa miesiące w Aberdeen Proving Grounds powinno pojawić się jeszcze sześć pojazdów.

—REKLAMA—

– Nasz zespół wykorzystał nasze zdolności inżynieryjne i produkcyjne oraz wykazał się głębokim zaangażowaniem, aby dostarczyć pierwszy pojazd testowy na czas pomimo dynamicznych zmian na rynku, których wszyscy doświadczyliśmy w ciągu ostatniego roku – powiedział Pat Williams, wiceprezes i dyrektor generalny programów US Army i USMC w Oshkosh Defense. – Od momentu przyznania pierwszego kontraktu ścisła współpraca z wojskami lądowymi miała kluczowe znaczenie dla osiągnięcia tego ważnego kamienia milowego.

Według obecnego stanu Oshkosh Defense otrzymała zamówienia na 269 pojazdów o łącznej wartości 356 milionów dolarów. Ostatni kontrakt na dozbrojenie Strykerów podpisano 13 lipca. Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command) zgłosiło zapotrzebowanie na dziewięćdziesiąt pięć dodatkowych pojazdów z wieżą MCWS. Za modernizację tej transzy amerykański podatnik zapłaci 130 milionów dolarów.

Integracja armaty automatycznej XM813 kalibru 30 milimetrów z nowo opracowanym podwoziem w kształcie litery V (Stryker A1) miała wzloty i upadki. W pewnym momencie stanęła nawet pod znakiem zapytania. Wówczas z kontraktu wycofał się Raytheon, zaś pozostałe firmy zaczęły narzekać na rosnące wymagania i ciągle zmieniające się warunki, a także korygowanie sposobu ewaluacji ofert.

US Army przyznała kontrakty na opracowanie projektów integracji w maju 2019 roku. Zarówno uzbrojenie, jak i platformę z podwójnym dnem kadłuba w kształcie litery V dostarczyło wojsko. Zmodyfikowany kadłub jest wynikiem amerykańskich doświadczeń z wojen w Afganistanie oraz Iraku. Zainstalowano w nim specjalnie zmodyfikowane fotele dla załogi i desantu podwieszone pod stropem pojazdu. Dzięki wprowadzonym zmianom zwiększyła się ochrona przeciwminowa pojazdu.



Modyfikacje układu zawieszenia i jezdnego poprawiły nośność pojazdu, która teraz wynosi 28,5 tony, pozwalając na wprowadzanie dalszych ulepszeń. Zmiany te wymogły montaż mocniejszego silnika Caterpillar C9 o mocy 450 koni mechanicznych w miejsce silnika wysokoprężnego Caterpillar C7 o mocy 350 koni mechanicznych. Tym samym udało się zachować dotychczasowe mobilność i dzielność terenową. Według obecnych planów do US Army trafi 331 pojazdów ze wzmocnionym kadłubem. W pojeździe znalazło się miejsce dla dziewięciu żołnierzy desantu. Dysponują oni ośmiocalowymi wyświetlaczami z niezależnym wyborem obrazu z dowolnej kamery, które poprzez dookolną obserwację poprawiają świadomość sytuacyjną.

Obowiązkiem każdego z uczestników była integracja modułu uzbrojenia – obejmującego system kierowania ogniem, system ładowania, urządzenia optoelektroniczne i armatę XM813 – na pojeździe. Zwycięzców – Oshkosh Defense wraz z partnerami Pratt Miller Defense i Rafael Advanced Defense Systems – wyłoniono w czerwcu 2021 roku. W pokonanym polu pozostały spółki General Dynamics Land Systems (GDLS), Kollsman, Leonardo DRS i Raytheon. Wówczas zdecydowano, że unowocześnieniu podlegać będzie dziewięćdziesiąt jeden pojazdów. Dostawcą systemu uzbrojenia jest Rafael, a MCWS jest rozwinięciem wież rodziny Samson.

(Oshkosh Defense)

Strykery będą stanowić ważny element Brygadowych Zespołów Bojowych Strykerów (SBCT). Według bieżących planów dozbrojone pojazdy trafią do trzech z sześciu. Te, które nie otrzymają MCWS, wyposażone zostaną w zdalnie sterowane moduły uzbrojenia CROWS-J z wyrzutnią ppk FGM-148 Javelin. Do tworzenia SCBT US Army przykłada bardzo dużą uwagę. W czerwcu w programie Mobile Protected Firepower (MPF) wybrano GDLS jako dostawcę przyszłego czołgu lekkiego. Po przezbrojeniu 82. Dywizji Powietrznodesantowej wóz będzie dostarczany do SCBT.

Montaż modułów z 30-milimetrową armatą automatyczną ma dać Strykerom znacznie większą siłę ognia. Dozbrojenie rozpoczęto, kiedy w ramach pilnej potrzeby operacyjnej zamówiono osiemdziesiąt trzy M1296 Strykery Infantry Carrier Vehicle-Dragoon (ICV-D), które przekazano do 2. Pułku Kawalerii US Army. Pierwszy egzemplarz znalazł się w niemieckim Vilsecku w Bawarii w grudniu 2017 roku. ICV-D wyposażono w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg Protector MCT-30, uzbrojony w armatę automatyczną XM-813 kalibru 30 milimetrów, sprzężony karabin maszynowy M240 kalibru 7,62 milimetra i wyrzutnie granatów dymnych M6. Wieżę w pełni zintegrowano z nowym stanowiskiem dowódcy.



Strykerami US Army stoi? Należy pamiętać, że amerykańskie wojska lądowe otrzymają 144 pojazdy w wersji tymczasowych mobilnych systemów przeciwlotniczych krótkiego zasięgu IM‑SHORAD (Interim Maneuver Short-Range Air Defense). Zestaw ten tworzą działko M230 kalibru 30 milimetrów i karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra, wyrzutnia czterech pocisków przeciwlotniczych FIM-92 Stinger i wyrzutnia dwóch kierowanych radarowo pocisków rakietowych AGM-114L Longbow Hellfire.

Stryker z systemem DE M-SHORAD – zestaw przeciwlotniczy oparty na broni laserowej – podczas testów w Fort Sill.
(US Army / Jim Kendall)

IM-SHORAD uzupełnia systemy średniego i dalekiego zasięgu Patriot i THAAD. Odpowiada za bezpośrednie wsparcie pododdziałów brygadowych zespołów bojowych US Army i odpowiada za ich obronę przeciwlotniczą i przeciwrakietową.

Nie wszystkie Strykery pozostaną w służbie. Do końca roku budżetowego 2022 Waszyngton wycofa wszystkie kołowe niszczyciele czołgów M1128 Mobile Gun System (MGS) na podwoziu Strykera. Powody rezygnacji z tych pojazdów są dwa: względna leciwość (pozostają w służbie od 2005 roku) i uzbrojenie w przestarzałą gwintowaną armatę M68A1E4 kalibru 105 milimetrów.

Zobacz też: Nowe odsłony chińskich przeciwokrętowych pocisków balistycznych

Oshkosh Defense