Amerykańskie siły powietrzne i koncern Lockheed Martin mają nadzieję na zwiększenie i przyspieszenie sprzedaży nowych wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 dzięki ustandaryzowanej produkcji. Według raportu „World Air Forces 2020” na koniec 2019 roku F-16 był najpopularniejszym myśliwcem na świcie. Z 2280 egzemplarzami pozostającymi w służbie stanowi on 16% wszystkich myśliwców i ma ponaddwukrotną przewagę nad zajmującą drugie miejsce rodziną myśliwców Su-27/Su-30.
Lockheed podpisał z siłami powietrznymi umowę o wartości 62 miliardów dolarów na wyprodukowanie nieokreślonej liczby myśliwców F-16 Block 70/72. Wszystkie maszyny wyprodukowane na mocy tej umowy będą przeznaczone na eksport w ramach procedury Foreign Military Sales. Pierwszymi klientami, którzy otrzymają takie standardowe F-16, będą Maroko i Tajwan.
Do tej pory opracowywanie kontraktów i konfiguracji myśliwca dla każdego klienta osobno było czasochłonne i podnosiło koszty. Teraz każdy potencjalny nabywca F-16 będzie mógł zamówić z półki seryjny myśliwiec w jasno określonej sztywnej cenie obejmującej określony pakiet składający się z płatowca, awioniki, systemów misyjnych, silnika, radaru klasy AESA, pakietu walki elektronicznej, systemu ostrzegającego o kolizji z ziemią i innych typowych podzespołów. Cena tak skonfigurowanego, standardowego samolotu ma być najniższa z możliwych.
Dzięki temu zabiegowi potencjalny klient już na wstępie będzie wiedział, co może dostać i w jakiej cenie, a to znacznie ułatwi podpisanie kontraktu i umożliwi szybszą produkcję w zakładzie Lockheeda w Greenville. Montowanie elementów niestandardowych dla pojedynczego klienta jest jednym z czynników najbardziej spowalniających produkcję samolotów. W ciągu dziesięciu lat planowana jest trzykrotna zmiana ceny seryjnego F-16, co będzie odzwierciedleniem panujących w danym momencie warunków gospodarczych.
Jeśli dany odbiorca mimo to będzie chciał wyposażyć swoje F-16 w elementy niestandardowe, na przykład inny wyświetlacz HUD czy urządzenia produkowane w kraju użytkownika, będzie to możliwe, ale każdy z tych elementów będzie objęty osobnym kontraktem i będzie kosztował dodatkowo.
Producent ma nadzieję, że takie ustandaryzowane F-16 sprzedawane w możliwie niskiej cenie zdobędą na świecie nowych klientów, zwłaszcza wśród państw wycofujących myśliwce produkcji radzieckiej. Na świecie w użytku jest nadal ponad 300 MiG-ów-21, z tego kilkadziesiąt w państwach NATO – Rumunii i Chorwacji. Ponadto na świecie, głównie w krajach afrykańskich, jest ponad 200 MiG-ów-23. Także resurs wielu MiG-ów-29 jest już na wyczerpaniu.
Opisane powyżej zasady nie będą miały zastosowania do myśliwca F-21 biorącego udział w indyjskim przetargu na wielozadaniowy samolot bojowy. Ta maszyna została skonfigurowana specjalnie pod wymagania indyjskie. Specjalne traktowanie Indii jest oczywiste, jeśli wziąć pod uwagę skalę ewentualnego zamówienia, które może sięgnąć nawet 110 samolotów.
Zobacz też: T-72 i T-80UD na poligonie Yuma Proving Ground
(flightglobal.com)