Okręt podwodny o napędzie atomowym K-140 Smoleńsk wkrótce zostanie ponownie przyjęty do służby w rosyjskiej marynarce wojennej. Kilka dni temu rzecznik prasowy stoczni Zwiezdoczka poinformował, że okręt zostanie dostarczony jeszcze w 2013 roku po zakończeniu remontu. Szybkie planowane zakończenie prac wynika z tego, iż Smoleńsk jest aktualnie jedynym poddawanym naprawie okrętem o napędzie atomowym w tej stoczni.
K-140 Smoleńsk jest drugim okrętem podwodnym projektu 949A przechodzącym naprawę w ostatnim czasie. W listopadzie 2011 roku stoczniowcy zakończyli naprawę i konserwację okrętu K-119 Woroneż, przedłużając jego zdolność do służby o trzy i pół roku. Zdaniem Władimira Nikitin, dyrektora generalnego stoczni Zwiezdoczka, doświadczenie nabyte podczas naprawy tych dwóch okrętów stanowi doskonałą podstawę dla modernizacji kolejnych zadań wyznaczonych przez marynarkę, w tym modernizacji atomowych okrętów podwodnych trzeciej generacji, w szczególności projektu 971 Szczuka-B.
K-140 Smoleńsk został zwodowany w 1990 roku w stoczni Siewmasz w Siewierodwińsku w ramach projektu opracowanego przez Biuro Konstrukcyjne Rubin w Sankt Petersburgu. W tym samym roku został przyjęty do służby. Stępkę pod jego budowę położono cztery lata wcześniej. Jest reprezentantem rakietowych okrętów podwodnych trzeciej generacji projektu 949A (w kodzie NATO: Oscar II). Długość okrętów wynosi 155 metrów. Maksymalne zanurzenie to 600 metrów,. Okręt, będąc w zanurzeniu jest w stanie rozwinąć prędkość do 32 węzłów.
Okręty projektu 949A są uzbrojone w 24 wyrzutnie pocisków rakietowych P-700 Granit (w kodzie NATO: SS-N-19 Shipwreck) o zasięgu 550 kilometrów, zainstalowane pomiędzy kadłubem wewnętrznym i zewnętrznym. Ułożone są w dwóch rzędach po obu stronach kiosku, każda skierowana pod kątem 40 stopni do przodu. Dodatkowo każdy okręt posiada cztery wyrzutnie torpedowe kalibru 533 mm mogące wystrzeliwać pociski RPK-2 Wjuga oraz cztery wyrzutnie torpedowe kalibru 650 mm mogące wystrzeliwać przeciwokrętowe pociski RPK-6 Wodopad o zasięgu 120 km.
(rusnavy.com)