Ministrowie obrony Słowacji i Finlandii podpisali porozumienie w sprawie zakupu pojazdów opancerzonych AMV w układzie 8 × 8 dla słowackich wojsk lądowych. Może to oznaczać faktyczne pożegnanie się z myślą o dostarczeniu Słowakom podwozi transporterów KTO Rosomak. Dwa lata temu list intencyjny w tej sprawie podpisali premier Polski Ewa Kopacz i jej słowacki odpowiednik Robert Fico. Na podwoziach Rosomaków Słowacy chcieli zamontować lokalny system wieżowy Turra i w ten sposób miały powstać wozy Scipio.

W maju 2017 roku portal Slovak Spectator informował, że słowackie ministerstwo obrony jest zainteresowane zakupem nowych pojazdów opancerzonych. Według bieżących planów Bratysława potrzebuje ich osiemdziesiąt jeden w konfiguracji 8 × 8 i 404 samochody opancerzone z napędem na cztery koła. Ministerstwo szacuje koszt zakupu na 1,2 miliarda euro.

Według sekretarza generalnego ministerstwa obrony Republiki Słowackiej Jána Holki pierwsze trzy pojazdy powinny być produkowane przez stronę fińską, ale już druga partia kolejnych trzech pojazdów – na Słowacji. W latach 2018–2029 dostarczane będą samochody terenowe z napędem na cztery koła, ale producent nie został jeszcze wybrany.

Pierwszy prototyp transportera opancerzonego Patria AMV ukończono w 2001 roku. Pojazd opracowało przedsiębiorstwo Patria w ścisłej współpracy z fińskimi siłami zbrojnymi. Produkcja rozpoczęła się w roku 2004. Fińskie wojska lądowe zamówiły dwadzieścia cztery pojazdy tego typu uzbrojone w podwójny moździerz AMOS kalibru 120 milimetrów z półautomatycznym systemem ładowania. Dostawę zrealizowano w latach 2006–2009. Później Finowie otrzymali sześćdziesiąt dwa pojazdy wyposażone w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Protector.

Transportery AMV znajdują się w służbie sił zbrojnych Chorwacji, RPA (Badger), Słowenii (SKOV Svarun), Szwecji i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Ich polska wersja nosi oznaczenie KTO Rosomak.

Zobacz też: Modernizacja słowackich BWR

(armyrecognition.com)

US Army / SPC Lorenzo Ware