Rheinmetall poinformował o zakontraktowaniu dostaw samobieżnych zestawów przeciwlotniczych Skyranger 35 na podwoziu czołgów Leopard 1 dla Ukrainy. Koncern nie zdradza szczegółów, a ogólnikowe informacje z oficjalnego komunikatu wprowadzają nawet pewne zamieszanie. Niemniej Ukraina ma otrzymać niezwykle potrzebny system.
Pierwsze informacje o rozmowach między Kijowem a Rheinmetallem w sprawie sprzedaży Skyrangera 35 pojawiły się na początku września. Na potwierdzenie trzeba było poczekać miesiąc. Nie wiadomo, ile zestawów obejmuje umowa. Komunikat prasowy koncernu mówi o „kolejnych Skyrangerach 35 na podwoziu Leoparda 1”. Czy zatem już wcześniej zawarto jakąś umowę albo w trakcie negocjacji liczba zestawów wzrosła, a dostawy rozbito na oddzielne części?
Pewnym zaskoczeniem jest też wiadomość, że za integrację i produkcję Skyrangerów 35 dla Ukrainy odpowiadać będzie Rheinmetall Italia. Czy jest to jakaś zachęta dla Rzymu w sprawie zamówienia bojowych wozów piechoty Lynx KF41 i czołgów podstawowych Panther KF51? Kontrakt ma realizować powołana specjalnie w tym celu spółka Leonardo Rheinmetall Military Vehicles (LRMV). Jest też inna, najprostsza ewentualność: we włoskich składach uzbrojenia może być najwięcej Leopardów 1, których podwozia oceniono jako zdatne do wykorzystania.
As already known since the 9th of September, Rheinmetall will deliver Skyranger 35 SPAAGs mounted on the Leopard 1 chassis to #Ukraine. The contract is worth a three-digit million sum & is paid for by an unnamed EU country through the windfall profits from frozen Russian assets. pic.twitter.com/NbnoXiUGxp
— German Aid to Ukraine (@deaidua) October 10, 2025
Najciekawsze z podanych informacji dotyczą finansowania ukraińskiego kontraktu. Pieniądze na ten cel wyłoży nieujawnione państwo członkowskie Unii Europejskiej, a środki będą pochodzić z odsetek od zamrożonych rosyjskich aktywów. Nie podano wartości umowy, ma to być trzycyfrowa kwota w milionach euro.
Skryanger 35, jeszcze na podwoziu transportera opancerzonego Boxer, miał premierę w roku 2018. Działko kalibru 35 milimetrów daje niewątpliwie dużą siłę ognia, jednak kolejni użytkownicy systemu Skyranger, czyli Niemcy, Dania i Węgry, decydowali się na wersję uzbrojoną w mniejsze działko kalibru 30 milimetrów. Powód był prosty. Wszyscy klienci wybrali system artyleryjsko-rakietowy. Uznano, że wieża Skyranger z działkiem 35‑milimetrowym po dodaniu wyrzutni pocisków przeciwlotniczych będzie zbyt ciężka.
Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 2000 złotych miesięcznie.
Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.
Rozumiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na to, by nas sponsorować, ale jeśli wspomożecie nas finansowo, obiecujemy, że Wasze pieniądze się nie zmarnują. Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.
Rheinmetall najwyraźniej uznał jednak działko kalibru 35 milimetrów za bardziej perspektywiczne. Zapewne swoją rolę odgrywa też dążenie do jak największej unifikacji z naziemnym systemem przeciwlotniczym Skynex, także dostarczonym Ukrainie. Skynex wykorzystuje wprawdzie działko Oerlikon Revolver Gun Mk 3, a Skyranger – KDG 35/1000, jak jednak zapewnia Rheinmetall, oba działka wykazują wysoki stopień unifikacji. Stąd też postawiono na nowy, cięższy nośnik dla Skyrangera 35.
Footage released by the Air Command West shows a Skynex Oerlikon Revolver Gun Mk3 with SolarΣShield, as well as the Oerlikon Skymaster Battle Management System during practical firing.
In total, Germany has delivered two Skynex air defence systems to Ukraine, each with up to… pic.twitter.com/6ELHGQEbk3
— German Aid to Ukraine (@deaidua) September 25, 2024
Pierwszy wybór padł na Leoparda 2. Zestaw na jego podwoziu miał premierę na ubiegłorocznym Eurosatory. Z uwagi na wysokie koszty oraz stale rosnące zapotrzebowanie na Leopardy 2 i inne wozy na ich podwoziach pomysł ten odłożono na półkę. We wrześniu 2024 roku podczas organizowanych przez Rheinmetalla Skyranger System Demonstration Days pokazano system na podwoziu Leoparda 1. Natychmiast pojawiły się nawet spekulacje, że takie rozwiązanie może być zaoferowane Ukrainie, otrzymującej niemieckie i duńskie Leopardy 1 w ramach pomocy wojskowej.
W minionych latach Skyranger 35 przeszedł ewolucję. Wieżę przeprojektowano i zoptymalizowano. Tym sposobem udało się zredukować jej masę do około 4 ton, czyli tyle, ile w przypadku Skyrangera 30. Sęk w tym, że masa dla Skyrangera 35 nadal nie obejmuje pocisków przeciwlotniczych. Zmiany nie objęły tylko kuracji odchudzającej. Duży nacisk położono na uodpornienie systemu wykrywania i śledzenia celów na zakłócenia ze strony przeciwnika. W rogach wieży pojawiły się cztery anteny radaru AESA Oerlikon AMMR (Multi-Mission Radar) pracującego w paśmie S. Według producenta Oerlikon AMMR automatycznie klasyfikuje i śledzi całe spektrum zagrożeń powietrznych, takich jak mini- i mikrodrony, pociski rakietowe i moździerzowe atakujące pod stromym kątem oraz oczywiście także uzbrojenie powietrze–ziemia i pociski manewrujące.
Uzupełnieniem radaru AESA jest pracujący w paśmie Ku radar śledzenia celów współdziałający z głowicą optoelektroniczną. Całość zintegrowano z sieciocentrycznym systemem kierowania ognia Skymaster. Nowego Skyrangera 35 posadzono na podwoziu Leoparda 1. Wybór nie jest przypadkowy. Sporo czołgów tego typu pozostaje w magazynach, oferując względnie łatwo dostępne, a przede wszystkim tanie podwozia.
Rheinmetall’s SkyRanger in 35×228 mm and 30×173 mm is a useful step-up from standard medium calibre cannons. This is a dedicated air defence weapon and the natural successor to the Gepard twin-35 mm SPAAG system that has proved to be so effective in Ukraine. What makes SkyRanger… pic.twitter.com/fSa7NOb8pM
— Nicholas Drummond (@nicholadrummond) July 25, 2025
Warto wspomnieć o jeszcze jednej zmianie. Nowa wieża Skyrangera 35 jest bezzałogowa, cała trzyosobowa załoga zajmuje miejsca w kadłubie. W przypadku Leoparda 1 wymusiło to zmiany w aranżacji wnętrza kadłuba: dowódcę i celowniczego posadzono na lewo od kierowcy, na ich potrzebę wycięto nowy właz. Rheinmetall zastrzega jednak, iż system można zintegrować z dowolnym podwoziem o odpowiedniej nośności. Także we wrześniu 2024 roku na targach przemysłu obronnego Defence Vehicles Dynamics (DVD) powrócił Skyranger na podwoziu Boxera. Rheinmetall stara się w ten sposób zdobyć zainteresowanie brytyjskich wojsk lądowych. Natomiast na tegorocznej wystawie DSEI premierę miał zestaw na podwoziu bojowego wozu piechoty Lynx.
#Rheinmetall presents the Lynx #Skyranger35 at #DSEI2025 – highly mobile anti-aircraft defence on trackshttps://t.co/sDTBZbVfqg #DSEI2025 pic.twitter.com/azEZK260Tv
— Rheinmetall (@RheinmetallAG) September 10, 2025