Ministerstwo obrony Republiki Singapuru poinformowało, że do portu wojennego Changi przybył okręt podwodny RSS Impeccable, druga jednostka typu 218SG (lokalne oznaczenie: typ Invincible). Jednostkę przetransportowano ze stoczni TKMS w Kilonii do Singapuru na pokładzie ciężarowca Rolldock Storm. W powitaniu jednostki brali udział dowódca singapurskiej marynarki wojennej, kontradmirał Sean Wat, oraz inni wysocy rangą oficerowie floty.
W komunikacie resortu obrony stwierdzono, że jednostki typu Invincible dysponują ogromnymi możliwościami, na co pozwala wysoki poziom automatyzacji, znaczna ładowność oraz zwiększona wytrzymałość kadłuba i ergonomia pracy dla załogi. Wprowadzenie do służby nowych okrętów podwodnych ma jeszcze bardziej zwiększyć możliwości obronne Singapuru i ochrony jego ważnych morskich szlaków komunikacyjnych.
Rząd Miasta Lwa podpisał umowę na pozyskanie pierwszych dwóch okrętów włącznie z pakietem logistycznym i szkoleniowym w 2013 roku. Cztery lata później dokupiono kolejne dwa okręty. Jednostki te mają zastąpić szwedzkie okręty podwodne typów Challenger i Archer.
Republic of Singapore Navy's 218SG class #submarine RSS Impeccable was loaded to a heavy load carrier Rolldock Storm in Kiel on May 18, 2023. It's quite unusual that the 2nd submarine of the class is heading back to Singapore first. (Photos by Schlepp- und Fährgeselleschaft Kiel) pic.twitter.com/N29OWnNrHy
— Johann (@Johann_U96) May 19, 2023
Okręty podwodne typu Challenger to głęboko zmodernizowane jednostki typu Sjöormen, które Singapur pozyskał pod koniec lat dziewięćdziesiątych, natomiast Archery to zmodyfikowane okręty typu Västergötland. Singapurska flota posiada po dwa okręty każdego z typów. Jednostki mają za sobą odpowiednio ponad sześćdziesiąt i czterdzieści lat służby pod dwiema banderami, więc pilnie wymagają następcy.
Okręty podwodne typu 218SG stanowią wersję rozwojową jednostek typu 214, które są eksploatowane przez użytkowników zagranicznych z różnych rejonów globu. Typ 218SG zoptymalizowano pod rygorystyczne wymagania singapurskiej floty.
Nowe jednostki w dużej mierze mają być przystosowane do działań na płytkich i bardzo ruchliwych wodach cieśniny Malakka i południowej części Morza Południowochińskiego. Jednostki długie są na 70 metrów, wypierają odpowiednio 2000 i 2200 ton w pozycji nawodnej i podwodnej. W celu sprostania singapurskim wymaganiom okręty łączą również część rozwiązań z niemieckich jednostek typu 212A, między innymi napęd niezależny od powietrza o podobnej charakterystyce i rufę ze sterem w układzie „X”.
HSwMS Sjölejonet was transferred to the Singapore Navy as RSS Conqueror, a Challenger class submarine. pic.twitter.com/1q4r3dkpdW
— AncientSubHunter Ї 🇺🇦 🌻 (@AncientSubHunt) June 29, 2017
Dalsze wymagania były bardziej ogólnikowe. Żądano skokowej poprawy osiągów, siły ognia i sensorów w stosunku do obecnie używanych okrętów. Dodatkowo wnętrze ma być lepiej dostosowane dla dwudziestoośmioosobowej załogi o azjatyckiej budowie ciała.
W 2019 roku zwodowano okręt wiodący serii – RSS Invincible. Jednostka pozostaje obecnie w Niemczech, gdzie służy do szkolenia singapurskich załóg kolejnych okrętów. Impeccable został zwodowany w grudniu 2022 roku. Do maja przechodził próby morskie, a po ich zakończeniu został przetransportowany do Singapuru. Również w grudniu ubiegłego roku zwodowano trzeci okręt, RSS Illustrious, zaś ostatni, Inimitable, wciąż znajduje się w budowie.
Dostawa okrętów pierwszej transzy uległa opóźnieniu – zakładano, że nastąpi ona w 2021 roku. Najprawdopodobniej jednostki oficjalnie rozpoczną służbę do końca 2023 roku. Okręty drugiej transzy, Illustrious i Inimitable, zgodnie z założeniami z 2020 roku mają rozpocząć służbę w roku 2024.
Singapur jako maleńkie państwo wyspiarskie w praktyce w całości uzależnione jest od transportu morskiego. W celu ochrony żywotnych interesów i szlaków komunikacyjnych tamtejszy rząd od lat prowadzi gruntowną modernizację marynarki wojennej.
W latach 2007–2009 przy współpracy z Francją kraj pozyskał sześć fregat rakietowych Formidable, które stanowią zmodyfikowaną wersję francuskiego typu La Fayette. Okręt wiodący zbudowano we Francji, natomiast pozostałe jednostki powstały w singapurskiej stoczni ST Engineering.
Oprócz pozyskiwania jednostek przy współpracy z zagranicznymi spółkami kraj stawia również na rozwój lokalnego przemysłu stoczniowego. Z początkiem 2020 roku zakończono dostawy wielozadaniowych okrętów typu Independence LMV (Littoral Mission Vessel). Są to silnie uzbrojone w stosunku do swoich rozmiarów okręty: wypierają 1200 ton przy długości 80 metrów, dysponując przy tym uzbrojeniem przeciwlotniczym w postaci 12-komorowej wyrzutni pocisków MICA i lądowiskiem dla śmigłowców.
Na początku 2013 roku zapadła decyzja o przyznaniu ST Engineering kontraktu na zaprojektowanie i zbudowanie ośmiu jednostek przeznaczonych do działań na wodach przybrzeżnych. Cały program przebiegał w ekspresowym tempie. Budowa prototypowego Independence’a ruszyła we wrześniu 2014 roku, a do służby okręt wszedł na początku maja 2017 roku. Ostatni z okrętów, Fearless, zwodowano w styczniu 2019 roku. Tym samym wszystkie osiem okrętów podniosło banderę w ciągu nieco ponad dwóch i pół roku, zaś cały program zrealizowano w ciągu ośmiu lat.
Zobacz też: Uganda musi wypłacić DRK reparacje: 325 milionów dolarów