Kanadyjski oddział koncernu General Dynamics ujawnił, że Arabia Saudyjska zalega z płatnością około 1,5 miliarda dolarów za dostawy transporterów opancerzonych LAV III w ramach kontraktu podpisanego w lutym 2014 roku. Jest to skutek napięć dyplomatycznych między Rijadem a Ottawą.

Zadłużenie Saudów rośnie sukcesywnie z kwartału na kwartał i ostatecznie może osiągnąć poziom 2,6 miliarda dolarów, jeśli doliczy się transportery, których produkcja już się rozpoczęła. Analitycy cytowani przez Defense News mówią, że tak duża wartość opóźnionych płatności jest niezwykła i może mieć poważny negatywny wpływ na kondycję finansową General Dynamics Land Systems-Canada.

W praktyce Saudowie mają zaległości nie wobec General Dynamics, ale wobec Canadian Commercial Corporation, która pełni funkcję pośrednika między koncernem a władzami Arabii Saudyjskiej. Niemniej jednak kiedy Saudowie nie płacą CCC, CCC nie może przekazać pieniędzy GD. Aby ograniczyć problemy koncernu, rząd kanadyjski zdecydował się przyspieszyć własne zamówienie na LAV-y i przekazał sporą zaliczkę. Oficjalnie obie sprawy nie mają ze sobą związku, ale tajemnicą poliszynela w branży jest to, że związek ów jest w istocie ścisły.

Prezes General Dynamics Phebe Novakovic podkreśla, że wprawdzie przelewy nadchodzą powoli, ale nikt po stronie saudyjskiej nie kwestionuje, że pieniądze koncernowi się należą. Novakovic ma nadzieję, że sprawę uda się rozwiązać pomyślnie do końca roku.

Relacje na linii Rijad–Ottawa załamały się latem 2018 roku. W reakcji na poparcie kanadyjskiej minister spraw zagranicznych Chrystii Freeland dla aktywistów broniących praw człowieka – Samar Badawi i jej brata Raifa Badawiego – Saudowie wydalili ambasadora Kanady, Dennisa Horaka, a także wezwali do powrotu do kraju wszystkich swoich poddanych studiujących na uniwersytetach w Kanadzie. Ogłoszono również zakaz nawiązywania nowych kontaktów biznesowych między oboma krajami.

Od tego czasu stosunki między Arabią Saudyjską i Kanadą pozostają zamrożone.

Wartość kontraktu na LAV-y to 14,8 miliarda dolarów kanadyjskich. Jest to największa tego typu umowa w historii Kanady, a także najbardziej kontrowersyjna. Próby zablokowania jej na drodze sądowej spaliły jednak na panewce. Nie wiadomo, ile transporterów ma trafić na Półwysep Arabski. Nieoficjalnie mówi się o 700 egzemplarzach, z czego dostarczono ponoć około 200.

Zobacz też: Jemen: Saudyjski AH-64 zestrzelony

(defensenews.com)

New Zealand Defence Force, Creative Commons Uznanie autorstwa 2.0