Saab otrzymał od General Dynamics dodatkowe zamówienie na dostawę radarów morskich Sea Giraffe AMB dla okrętów walki przybrzeżnej (Littoral Combat Ship) US Navy: LCS 28 i LCS 30. Zamówione radary w amerykańskiej marynarce wojennej noszą oznaczenie AN/SPS-77 (V)1. Będą produkowane w zakładach grupy Saab w Syracuse w Stanach Zjednoczonych i w szwedzkim Göteborgu.
– Obecnie radary Sea Giraffe AMB są dostarczane w ramach trzech odrębnych programów dla pięciu typów okrętów US Navy – powiedział Erik Smith, prezes Saab Defence and Security USA. – Szwedzi są kluczowym dostawcą radarów dla amerykańskiej marynarki. Radar Sea Giraffe AMB opracowano i sprawdzono celem spełnienia wymagań US Navy, w tym do śledzenia i rozpoznania obiektów powietrznych i nawodnych oraz dozoru ruchu lotniczego.
Radary Sea Giraffe znajdują się na wyposażeniu sześciu LCS-ów: USS Independence (LCS 2), USS Coronado (LCS 4), USS Jackson (LCS 6), USS Montgomery (LCS 8), USS Gabrielle Giffords (LCS 10) i USS Omaha (LCS 12). Dodatkowe systemy są na różnych etapach produkcji i testów. W późniejszym czasie będą instalowane na amerykańskich okrętach.
Umowa zawiera opcje na dostawę kolejnych jedenastu radarów dla jednostek LCS do roku 2024. W październiku 2017 roku US Navy ogłosiła planowane zainstalowanie radarów Sea Girafe AMB na najnowszej klasie okrętów OPC (Offshore Patrol Cutter). Ponadto Szwedzi opracowują wersję radaru Sea Giraffe AMB, znaną jako AN/SPN-50. Posłuży ona do wsparcia zarządzania ruchem lotniczym na amerykańskich lotniskowcach oraz okrętach desantowych. Wymagania dla nowego sprzętu przedstawiło Dowództwo Naval Air Systems (NAVAIR).
Sea Giraffe AMB jest wielozadaniowym radarem trójwspółrzędnym średniego zasięgu do zastosowań morskich. Jednocześnie wykrywa obiekty powietrzne i nawodne. Cele powietrzne, w tym pociski manewrujące, mogą być wykrywane w odległości do 180 kilometrów. W polskiej marynarce wojennej zainstalowano go na okrętach rakietowych typu Orkan.
Zobacz też: Porozumienie okrętowe Saaba i PGZ
(informacja prasowa Saaba)