1 grudnia, w związku z pełnym wprowadzeniem do służby w australijskiej marynarce wojennej śmigłowców MH-60R, zakończono loty na wcześniejszej wersji maszyny – S-70B-2. Z tej okazji Seahawk oznaczony numerem taktycznym 872, pieszczotliwie nazywany Christine, trafi na ekspozycję pomnika-muzeum Australian War Memorial w Canberze.

S-70B-2 przyleciały do bazy Royal Australian Navy HMAS Albatross, zwanej też NAS Nowra, w 1991 roku. Pierwsi przeszkalani na ten typ lotnicy pamiętają jednak, że jeszcze wcześniej, bo już w 1989 roku, Seahawk pojawił się z krótką wizytą motywacyjną w bazie HMAS Nirimba na przedmieściach Sydney.

Z lotów na S-70B-2 australijscy piloci morscy zachowają dobre wspomnienia. – Latając nimi, zawsze czułem się komfortowo, 100 mil morskich od lądu, 200 stóp nad wodą, w nocy bez gogli noktowizyjnych – mówi komandor podporucznik Damien Liberale, skierowany do 816. Eskadry RAN w 1993 roku. – Zawsze ufałem tym maszynom, ludziom, którzy nimi latali, i personelowi, który je obsługiwał.

Stare Seahawki, od litery oznaczającej wersję zwane Bravo, odpowiedzialne były w australijskiej marynarce za loty reprezentacyjne, transport ładunków, misje poszukiwawczo-ratownicze, wykrywanie i zwalczanie jednostek nawodnych i podwodnych. Jak twierdzi inny lotnik, chorąży Brian Pashley, przy wykonywaniu tych zadań zawsze zapewniały zapas mocy i dobre warunki pracy dla załogi.

Wiropłaty te mają też na koncie kilka mniej typowych misji. W 1994 i 2003 roku uczestniczyły w lotach podczas pożarów buszu w okolicach Sydney i Canberry. W 1995 roku S-70B-2 z fregaty HMAS Darwin (FFG 04) uratował francuską żeglarkę Isabelle Autissier, której jacht został poważnie uszkodzony 800 mil morskich od Tasmanii. W 1998 roku podczas regat Sydney–Hobart śmigłowiec tego typu podejmował z wody rannego żeglarza – w ciemności, przy dziesięciometrowej wysokości falach i silnym wietrze.

Bravo Seahawki brały udział w działaniach Royal Australian Navy na Bliskim Wschodzie i w Azji południowo-wschodniej oraz w misji humanitarnej po trzęsieniu ziemi w Kaikōura w Nowej Zelandii. Wspomnienia pilotów S-70B-2 zapisano w archiwach Australian War Memorial, gdzie dołączą one do materiałów dotyczących innego wycofywanego właśnie typu śmigłowca, AS350BA Squirrel.

Zobacz też: MH-60R Royal Australian Navy uszkodzony podczas sztormu

(navy.gov.au; na fot. S-70B-2 816. Eskadry i S-70A-9 wojsk lądowych Australii na HMAS Adelaide)

LSIS Peter Thompson / © Commonwealth of Australia