W Seulu trwają targi zbrojeniowe Seoul International Aerospace & Defense Exhibition 2017 (ADEX 2017). Jednym z gorących tematów jest kwesta śmigłowców przeznaczonych dla Korei Południowej. Kraj ten prowadzi równolegle wiele programów dotyczących wiropłatów różnych klas. Na targach obecne są również polskie akcenty.

Bell oferuje śmigłowce szkolne i bojowe

Amerykańska firma Bell postrzega Koreę Południową, jako potencjalnego nabywcę śmigłowców AH-1Z Viper. Mają one być przeznaczone dla południowokoreańskiej piechoty morskiej, która będzie operowała z nowych okrętów desantowych. Na korzyść maszyny mają przemawiać wieloletnie doświadczenie Bella w produkcji śmigłowców dla piechoty morskiej i bliskie relacje koreańskich sił zbrojnych z US Marine Corps, który również używa AH-1Z. Jest to na razie jedynie wizja Amerykanów, bo Korea południowa nie wystosowała nawet jeszcze oficjalnych zapytań.

Bell oferuje również model 505 w toczącym się już przetargu na nowy śmigłowiec szkolny. Przetarg dotyczy czterdziestu jeden maszyn tej klasy, które będą wykorzystywane do szkolenia podstawowego pilotów lokalnych sił powietrznych i wojsk lądowych. Rozstrzygnięcie spodziewane jest w ciągu dwóch miesięcy, a głównym konkurentem Bella 505 jest oferowany przez koncern Leonardo – a produkowany w Świdniku – SW-4.

Surion MEDEVAC

Na targach po raz pierwszy zaprezentowano publicznie śmigłowiec KUH-1 Surion w wersji ewakuacji medycznej. W przedziale transportowym umieszczono sześć par noszy i miejsce dla personelu medycznego. Wyposażenie śmigłowca uzupełniono o radar pogodowy i wyciągarkę.

Siły zbrojne jeszcze nie zamówiły tej wersji, ale producent jest przekonany, że wraz z dalszym powiększaniem się floty tych śmigłowców będących w uzbrojeniu, zdobędzie zamówienie również na wersję MEDEVAC. W tej chwili wojsko Korei Południowej wykorzystuje sześćdziesiąt pięć śmigłowców w wersji transportowej, a dalszych pięćdziesiąt siedem jest zamówionych, z tego trzydzieści będzie przeznaczonych dla piechoty morskiej, a pozostałe dla wojsk lądowych.

Łukasz Golowanow, Konflikty.pl

Łukasz Golowanow, Konflikty.pl

Drugi przetarg na śmigłowce morskie

W styczniu tego roku ogłoszono przetarg na śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych. Pod uwagę brane są AW159, NH90 i MH-60R. W pierwszym – zakończonym w 2013 roku – przetargu na śmigłowce dla marynarki wojennej AW159 pokonały MH-60R. Docelowo flota śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych ma liczyć czterdzieści sztuk.

Przedstawiciel Lockheeda jest przekonany, że komplikująca się sytuacja międzynarodowa sprzyja cięższemu UH-60. Dzięki większej masie ma większy zasięg i długotrwałość lotu, a także może zabrać więcej wyposażenia i wykonywać kilka zadań w czasie jednej misji. Z drugiej strony załogi latające jak i okrętowe są już zaznajomione z AW159, również szkolenie toczy się już wysokim tempem więc zakup kolejnej partii tych śmigłowców może być bardziej efektywny ekonomicznie.

Modernizacja Chinooków

Boeing i Korean Air podpisały porozumienie o współpracy przy modernizacji południowokoreańskich śmigłowców transportowych CH-47D Chinook. Modernizacja do wariantu F ma polegać między innymi na wymianie silników, awioniki i zastosowaniu nowych środków samoobrony. Obie firmy liczą także na możliwe zamówienia z zagranicy.

Przetarg na modernizacje tych śmigłowców nie został jeszcze ogłoszony. Korea Południowa posiada w tej chwili trzydzieści jeden CH-47D, których średni wiek to trzydzieści siedem lat. Ponadto w uzbrojeniu pozostaje sześć HH-47D w średnim wieku dziewiętnastu lat. Te pierwsze są wykorzystywane jako śmigłowce transportowe, a drugie w misjach poszukiwawczo-ratunkowych.

(flightglobal.com)

Korea Aerospace Industries
Łukasz Golowanow, Konflikty.pl