Gripen E wykonał pierwszy lot 15 czerwca zeszłego roku, a obecnie trwa cykl testów w powietrzu. W czerwcu rozpoczęły się loty prototypu z podwieszonym uzbrojeniem i pylonami. Samolot wykonywał loty z dwoma pociskami IRIS-T na końcach skrzydeł i pięcioma pustymi zaczepami – po dwa pod każdym skrzydłem i jednym podkadłubowym. Udane wyniki prób otworzą drogę do lotów z większą ilością podwieszonego uzbrojenia.

Prototyp o numerze 39-8 jest przeznaczony głównie do prób aerodynamicznych. Kolejne dwa, o numerach 39-9 i 39-10, będą realizowały testy poszczególnych systemów: walki elektronicznej, łącza danych Link 16 czy radaru ES-05 Raven. Ten ostatni jest już zamontowany na dwumiejscowym egzemplarzu 39-7 i pełni funkcję demonstratora technologii.

Również brazylijska część programu idzie zgodnie z planem. W maju Saab rozpoczął budowę fabryki do produkcji wybranych elementów samolotów, która również wykona większość prac przy montażu myśliwców zamówionych przez Brazylię. Ponadto otworzono centrum projektowania i rozwoju Saaba przy ośrodku testowym Embraera w Gavião Peixoto. Ponad 120 inżynierów – głównie Brazylijczyków – pracuje tam nad dwumiejscowym Gripenem F. Będzie to maszyna nie tylko szkolna, ale również bojowa, w której lotnik na tylnym siedzeniu będzie operatorem systemów uzbrojenia.

Brazylijski przemysł stara się wyciągnąć maksimum korzyści z zaangażowania w program Gripena E/F. Należąca do Elbitu brazylijska spółka AEL dostarczyła do Szwecji pierwszy wyświetlacz wielkopowierzchniowy do kokpitu. Ta sama firma dostarczyła także wyświetlacz nahełmowy do integracji z samolotem.

Zobacz też: Gripen opcją dla firm w programie ADAIR

(Farnborough Airshow News)

materiały prasowe Saaba