22 czerwca około stu kilometrów od bazy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych w Holloman w Nowym Meksyku rozbił się należący do Sierra Nevada samolot turbośmigłowy A-29 Super Tucano. Maszyna była w trakcie wykonywania lotu ćwiczebnego i tego samego dnia miała brać udział w testach kandydatów w konkursie na lekki samolot bojowy dla USAF-u, znanym pod nazwą OA-X.
Zdarzenie miało miejsce tuż po godzinie 11.30 na poligonie bombowym Red Rio, będącym częścią administrowanego przez US Army największego amerykańskiego poligonu rakietowego White Sands. Pierwsze informacje o wypadku pojawiły się w mediach już kilka godzin później. Na początku podano jednak tylko, że samolot pochodził z Holloman i że była to maszyna załogowa.
Ponieważ główną jednostką stacjonującą w tej bazie jest 49. Skrzydło, posiadające na stanie bezzałogowce MQ-9 Reaper, podejrzewano, że rozbity mógł zostać jeden z niewielu dostarczonych tam F-16, służących do treningu pilotów, lub nawet jedno z niemieckich Tornad, dla których do 2019 roku Holloman pozostaje bazą szkoleniową. Dopiero oficjalny komunikat dowództwa jednostki rozwiał wątpliwości.
Na pokładzie Super Tucano najprawdopodobniej było dwóch pilotów. Wedle służb prasowych 49. Skrzydła jednego z nich, z powodu odniesionych urazów, zabrano do szpitala. Nie podano natomiast informacji na temat stanu drugiego lotnika. Nie wiadomo też, jakie były okoliczności wypadku – czy piloci katapultowali się z maszyny i czy doszło do jej uderzenia o ziemię, czy raczej do lądowania w przygodnym terenie.
Aktualizacja: 23 czerwca marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych podała, że wypadku śmierć poniósł jeden z jej pilotów, kapitan Christopher Carey Short z Canandaigua w stanie Nowy Jork.
#FlashbackFriday The A-29 getting prepped for a re-arming demo at @HollomanAFB last summer for Phase I of the Light Attack Experiment. The A-29 has more than 150 load configurations. pic.twitter.com/FB6FCMszV4
— A-29 for America (@A29forAmerica) 22 czerwca 2018
Zobacz też: Zwycięzca konkursu OA-X także dla US Marine Corps?
(af.mil, thedrive.com, military.com)