Hiszpański samolot bojowy McDonnell Douglas EF-18M Hornet rozbił się dziś przy lotnisku w Saragossie. Pilot zdołał się katapultować. Według dostępnych obecnie informacji doznał poważnych obrażeń, ale jego życiu nie zagraża niebezpieczeństwo. Nikomu na ziemi nic się nie stało.
Do wypadku doszło około godziny 12.10 podczas lotu ćwiczebnego przygotowującego do pokazów lotniczych. Maszyna należała do 15. Skrzydła z saragoskiej bazy lotniczej (będącej zarazem cywilnym portem lotniczym). Stacjonuje tam również 31. Skrzydło (transportowe) wyposażone w Airbusy A400M.
Spanish Air Force EF-18M Hornet crashes near the Zaragoza Air Base in Spain. The pilot safely ejected and is currently being assessed at a local hospital. pic.twitter.com/xL9I3ykUH4
— Breaking Aviation News & Videos (@aviationbrk) May 20, 2023
Pierwsze kupione w latach osiemdziesiątych Hornety (noszące w Hiszpanii oznaczenie C.15 i CE.15) mają już prawie czterdzieści lat lat. Modernizowano je dwukrotnie, najpierw do standardu EF-18A+/B+, a następnie EF-18M/BM, z grubsza odpowiadającej F/A-18C/D. W służbie pozostają sześćdziesiąt cztery maszyny. W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych dokupiono jeszcze dwadzieścia cztery F/A-18A mające za sobą służbę w US Navy; z tej partii lata dwadzieścia egzemplarzy.
Nos pasan el video completo del accidente del caza en la Base Aérea de Zaragoza. Desconocemos autor. Parece que ha entrado en pérdida hasta que se ha estrellado. Según dicen, el piloto está bien. #Zaragoza pic.twitter.com/rm8jXwWqLi
— Zaragoza Denuncia (@ZGZDenuncia) May 20, 2023
Hornety w wersji EF-18M/BM są na wyposażeniu czterech eskadr: 151. i 152. Eskadry z 15. Skrzydła oraz 121. i 122. Eskadry z 12. Skrzydła z Torrejón de Ardoz. Poamerykańskie maszyny doprowadzone jedynie do standardu EF-18A+ należą do 462. Eskadry stacjonującej na cywilno-wojskowym lotnisku Gando na Wyspach Kanaryjskich. Ze względu na wiek, brak kompleksowej modernizacji i silne oddziaływanie soli z wód Atlantyku właśnie te samoloty przeznaczono do wymiany w pierwszej kolejności.
Dzisiejszy wypadek był pierwszą na świecie katastrofą „klasycznego” Horneta od ponad dwunastu miesięcy. 3 marca ubiegłego roku F/A-18D z eskadry VMFA-533 amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej rozbił się podczas startu z Marine Corps Air Station Beaufort w Karolinie Południowej. Obaj członkowie załogi się katapultowali. ⬢