Niegdyś największy na świecie lotniskowiec i pierwsza jednostka tej klasy o napędzie atomowym. Teraz już nie w służbie i nawet nie w rezerwie na wypadek wojny. Na rozpoczęcie rozbiórki dawnego lotniskowca USS Enterprise (CVN 65) trzeba jednak będzie poczekać dziesięć lub piętnaście lat i kosztować ona będzie jedną czwartą ceny zakupu ostatnich lotniskowców typu Nimitz.
Wedle udostępnionego w tym miesiącu opracowania federalnej instytucji kontrolnej rządu USA, Government Accountability Office (GAO), pełna utylizacja Enterprise’a może kosztować podatników około 1,5 miliarda dolarów i trwać nawet do 2044 roku. US Navy planowała wykonanie tego procesu w należącej do niej stoczni Puget Sound w stanie Waszyngton. Ponieważ między 2013 a 2017 rokiem przewidywany koszt operacji wzrósł dwukrotnie, pojawił się pomysł skorzystania z usług firm komercyjnych.
Według jednej z wersji stocznia Puget Sound zajmie się tylko utylizacją centralnej dolnej części kadłuba, w której mieszczą się reaktory. Wedle innej cały demontaż wykonają firmy cywilne. Chociaż z okrętu usunięto już same substancje radioaktywne, specjalnego przechowywania na składowisku odpadów niebezpiecznych w Hanford w stanie Waszyngton będzie wymagało wiele elementów sekcji napędowej.
Opcja wykonania prac wyłącznie przez firmy cywilne istnieje głównie w teorii. Reaktory z Enterprise’a, mimo wieku, są nadal tajne. Amerykański urząd dozoru jądrowego (NRC) jest zdania, że do rozbiórki lotniskowca o napędzie atomowym powinny mieć zastosowanie te same zasady, które są stosowane przy utylizacji broni nuklearnej. Firmy komercyjne mogą zaś, wbrew deklaracjom, nie podołać skali zadania.
Koszty rozbiórki Enterprise’a są duże, ponieważ ma on w porównaniu z wcześniej utylizowanymi jednostkami znacznie większą wyporność i był wyposażony w aż osiem reaktorów atomowych A2W. Stawka w tej grze jest zaś wysoka, gdyż ustalony teraz sposób wykonywania prac i poziom kosztów za kilka lat stanowić może punkt odniesienia przy wycofywaniu ze służby lotniskowców typu Nimitz.
Zobacz też: Żegnaj, „Big E”
(navaltoday.com, thedrive.com, gao.gov)