Odpowiadająca za szkolenie przyszłych brytyjskich pilotów wojskowych spółka Affinity Flying Training Services poinformowała o zakończeniu trwających cztery miesiące prób z wykorzystaniem samolotu z napędem elektrycznym Pipistrel Velis Electro. Testy realizowano we współpracy z brytyjskim ministerstwem obrony w ramach programu Sustainable Aviation Pathfinder. W trakcie testów wykorzystywano dwa egzemplarze o rejestracjach G-OVLS i G-OEKO.

– Wspieraliśmy brytyjskie ministerstwo obrony w trakcie realizacji cyklu lotów z napędem elektrycznym w celu oceny przyjaznych środowisku alternatyw w szkoleniu pilotów – głosi oświadczenie partnerów tworzących Affinity: Elbit Systems UK i KBR. – Zasady wykonywania lotów z zachowaniem bezpieczeństwa zostały opracowane w 2021 roku.

W tym czasie głównym zadaniem było uzyskanie certyfikatu od brytyjskiego nadzoru lotniczego. Po pozytywnej certyfikacji pierwszy etap testów odbywał się w grudniu i styczniu na londyńskim lotnisku Damyns Hall. Druga faza rozpoczęła się w marcu, gdy samolot włączono do cyklu szkolenia przyszłych pilotów Royal Air Force w RAF Cranwell. Na Velisie Electro miało wtedy okazję latać dwudziestu pilotów. W trzeciej fazie samolot i wyniki z wcześniejszych prób zostaną zaprezentowane przedstawicielom rządu.

–REKLAMA–

– Celem prowadzonych lotów było wspomożenie RAF-u w ocenie technologii samolotów elektrycznych, określenie ich potencjalnej użyteczności w wykorzystaniu wojskowym i przybliżenie sił powietrznych do realizacji założeń programu Astra zakładającego osiągnięcie w przyszłości zerowej emisyjności netto – głosi oświadczenie Affinity.

To nie jest pierwsze podejście do zastosowania samolotów z napędem elektrycznym do szkolenia brytyjskich pilotów. Dowództwo RAF-u już wcześniej ogłosiło zamiar pozyskania samolotów bezemisyjnych do prowadzenia szkolenia elementarnego w ramach projektu Telum. Już jesienią zeszłego roku RAF prowadził własne testy z wykorzystaniem samolotu Ikarus C42 w 100% wykorzystującego syntetyczne paliwo.

Grob G120TP.
(Maciej Hypś, Konflikty.pl)

Obecnie do szkolenia elementarnego są wykorzystywane dwadzieścia trzy samoloty Grob Aircraft G120TP. Ponadto w innych etapach szkolenia w ramach programu UK Military Flying Training System Affinity wykorzystuje czternaście T-6C Texanów II i pięć Embraerów Phenomów 100. Spółka świadczy usługi szkoleniowe na rzecz RAF-u od 2016 roku. Pipistrele pozyskano od Fly About Aviation.

W branżę lotnictwa elektrycznego chce się zaangażować także BAE Systems. W marcu 2022 roku koncern zakupił jednego Velisa Electro. Samolot będzie wykorzystywany do wewnątrzzakładowych prób na lotnisku w Wartonie. BAE nawiązało także współpracę z Pipistrelem w celu zbadania technologii wykorzystywanych w samolotach elektrycznych pod kątem ich możliwego wykorzystania w zastosowaniach wojskowych.



Decyzję o testowaniu Velisów Electro już w połowie zeszłego roku podjęło także duńskie ministerstwo obrony, które zamówiło dwa egzemplarze. W odróżnieniu od testów brytyjskich w Danii samoloty będą przeznaczone do użycia w testach operacyjnych jako element regularnego szkolenia pilotów. Cykl prób rozpisano na dwa lata, po których zostanie wydana opinia na temat celowości pozyskiwania kolejnych samolotów z napędem elektrycznym.

Pipistrel Velis Electro

Produkowany w Słowenii Pipistrel Velis Electro uzyskał certyfikat Agencji Unii Europejskiej do spraw Bezpieczeństwa Lotniczego 10 czerwca 2020 roku. Tym samym stał się pierwszym samolotem z napędem całkowicie elektrycznym mającym taki certyfikat. Konstrukcja samolotu bazuje na modelu Virus SW 121, jego opracowanie zajęło niecałe trzy lata.

Od marca trwa procedura wykupu Pipistrela przez amerykański koncern Textron.
(Pipistrel)

Napęd samolotu stanowi silnik elektryczny Pipistrel E-811 zaprojektowany przez słoweńskie przedsiębiorstwa Emrax i Emsiso. Silnik jest chłodzony cieczą i osiąga moc 76 koni mechanicznych. Taki napęd pozwala osiągnąć prędkość przelotową 170 kilometrów na godzinę przy masie ładunku wynoszącej 170 kilogramów (kabina jest dwuosobowa). Maksymalna masa startowa wynosi 600 kilogramów. Akumulator dostarcza energii na pięćdziesiąt minut lotu plus rezerwa. Jest to samolot zeroemisyjny o niskim poziomie generowanego hałasu wynoszącym około 60 decybeli.

Zasilanie samolotu stanowi instalacja prądu stałego o napięciu 345 woltów. Układ tworzą dwa połączone równolegle akumulatory o łącznej pojemności 24,8 kilowatogodzin. Jeden akumulator znajduje się przed kabiną, a drugi – za nią. W przypadku awarii jednego akumulatora zostanie on automatycznie odłączony od systemu. Pojedynczy akumulator ma możliwość samodzielnego działania oraz moc umożliwiającą wznoszenie i kontynuowanie lotu.

Ładowanie samolotu odbywa się za pomocą opracowanej przez producenta ładowarki wykorzystującej złącze SAE AE-7D. Ładowanie z poziomu 35% do 95% naładowania akumulatora zajmuje godzinę i dwadzieścia minut, a ładowanie z poziomu 30% do 100% – do dwóch godzin.

Zobacz też: Indonezja może postawić na dalszą germanizację floty podwodnej

Crown Copyright