Australijskie siły powietrzne oficjalnie odebrały samolot walki radioelektronicznej Boeing EA-18G Growler zamówiony w październiku 2021 roku. Tym sposobem australijska flota powróci do wymaganej liczebności: dwunastu egzemplarzy. Brakująca maszyna została zniszczona w 2018 roku. Nowy samolot odebrano bez rozgłosu już w lutym. O sprawie poinformowano jednak dopiero teraz dzięki staraniom dziennikarzy FlightGlobal.

Do wypadku Growlera doszło 27 stycznia w Nellis Air Force Base podczas ćwiczeń Red Flag 18-1. Growler numer A46-311 wypadł z pasa podczas startu i doznał poważnych uszkodzeń. Pilot i operator systemów elektronicznych opuścili kabinę dzięki systemowi awaryjnego otwierania kabiny, ale bez użycia foteli wyrzucanych. W trakcie ponaddwugodzinnej walki z pożarem kilku strażaków doznało niegroźnych obrażeń.



Powodem wypadku była wada ukryta jednego z silników General Electric F414. Jak informował kilka miesięcy później australijski ABC News, wedle którego prawy silnik maszyny „dokonał samozniszczenia” podczas startu. Bezpośrednią przyczyną było rozerwanie turbiny wysokiego ciśnienia, której gorące szczątki przedziurawiły dolną część kadłuba, przez przegrodę przeciwpożarową dostały się do lewego silnika i zniszczyły usterzenie pionowe. Poważnie uszkodzone zostały również podwozie główne, usterzenie poziome i dwa podwieszone zasobniki AN/ALQ-99.

Pragnący zachować anonimowość oficer australijskiego lotnictwa stwierdził, że należy pochwalić postawę załogi, która – mimo pożaru pozostając w kabinie – utrzymała kontrolę nad Growlerem, dzięki czemu nie wpadł on na inne samoloty. Lotnicy mieli też trochę szczęścia, gdyby bowiem do awarii doszło chwilę później, musieliby się katapultować, a wypełniony paliwem EA-18G upadłby na obszarze lotniska.

Australijski EA-18G i F/A-18F eskortują amerykańskiego B-52H.
(SGT Andrew Eddie, Department of Defence)

Ponieważ do zdarzenia doszło z powodu wady konstrukcyjnej, władze Australii – która jest jedynym użytkownikiem eksportowym EA-18G – zamierzały dochodzić rekompensaty z tytułu utraty samolotu. Szybko jednak się okazało, że będzie trzeba sięgnąć do budżetu państwowego. Amerykański Departament Obrony zatwierdził sprzedaż samolotu z zasobów US Navy za kwotę 125 milionów USD.



W tym roku RAAF zaczął też pierwszy program modernizacji swoich Growlerów w ramach programu AIR 5349 Phase 6 – Advanced Growler. Pierwszy kontrakt, wart 277 milionów AUD (796 milionów złotych) otrzymała australijska firma CEA Technologies, która zajmie się modernizacją poligonów pod kątem odwzorowania realiów walki radioelektronicznej. Docelowo RAAF-owskie Growlery (podobnie jak amerykańskie) będą zintegrowane z zasobnikami AN/ALQ-249 Next Generation Jammer.

NGJ ma również lepiej wykorzystywać potencjał Growlera pod względem bezkonfliktowej współpracy z radiolokatorem AN/APG-79, obsługi przez dwuosobową załogę i osiąganych prędkości lotu. Wkład finansowy Australii do programu ma wynieść co najmniej 250 milionów AUD.

W ramach modernizacji do standardu określanego w USA po prostu jako Block II w Growlerach wprowadzone będą zmiany znane już z Super Hornetów Block III, między innymi ulepszona architektura kokpitu. Modernizacja obejmie oczywiście także – czy wręcz przede wszystkim – wyposażenie elektroniczne, zarówno sprzęt WRE, jak i czujniki. Celem jest mniejsze obciążenie załogi kwestią przetwarzania danych i przerzucenie części tych obowiązków na komputery.



Co ważne, Growler Block II będzie miał komputery dysponujące wystarczającą mocą obliczeniową, aby współpracować z tak zwanym lojalnym skrzydłowym. Boeing z pewnością ma nadzieję, że z biegiem czasu do odgrywania tej roli wybrany będzie inny produkt koncernu – MQ-28 Ghost Bat vel Boeing Airpower Teaming System, opracowywany przez australijski oddział koncernu. Już teraz wiadomo, że BATS będzie przystosowany do zadań walki radioelektronicznej.

Notabene w tym roku zapowiedziano również modernizację całej floty australijskich F/A-18F Super Hornetów do standardu Block III. Wiosną 2007 roku Australia uzgodniła pozyskanie dwudziestu czterech maszyn tego typu jako uzupełnienie siły RAAF-u w okresie przejściowym między wycofaniem F-111C a przyjęciem do służby F-35A Lightningów II. Dostawy zakończono 24 października 2011 roku. Dostawy dwunastu Growlerów dobiegły końca w lipcu 2017 roku.

Zobacz też: Peru odkupiło sześć hiszpańskich SH-3H za 600 euro

CPL Jesse Kane, Department of Defence