Dowództwo wojsk lądowych Stanów Zjednoczonych przyznało kontrakty w sprawie opracowania projektów integracyjnych armaty automatycznej XM813 kalibru 30 milimetrów z kadłubem kołowego transportera opancerzonego Stryker. Celem jest pozyskanie odpowiedniego zdalnie sterowanego modułu wieżowego i połączenie z nowo opracowanym podwoziem w kształcie litery V (Stryker A1), które stworzono, aby poprawić odporność na skutki wybuchów min i improwizowanych ładunków wybuchowych.
Kilka tygodni temu US Army wystosowała tak zwane zapytanie o informacje, które pozwoliło zgromadzić odpowiednie dane na temat możliwych rozwiązań konstrukcyjnych i produkcyjnych, a także ewentualnych dostaw komponentów. Wyselekcjonowano pięć podmiotów – General Dynamics Land Systems, Kollsman Inc., Leonardo DRS, Raytheon oraz Pratt & Miller Engineering and Fabrication Inc. – oferujących najniższą cenę i przyznano kontrakty o wartości nieprzekraczającej 150 tysięcy dolarów.
Według bieżących planów dowództwa wojsk lądowych połowa z sześciu brygad Strykerów A1 będzie integrowana z armatami automatycznymi kalibru 30 milimetrów. W każdej z nich znajdują się osiemdziesiąt trzy pojazdy. Być może US Army rozszerzy ten program na wszystkie Strykery A1.
Każde z pięciu przedsiębiorstw ma za zadanie przedstawić do oceny dwa pojazdy: wariant transportera piechoty (ICVV) i zmodernizowany transportera piechoty (ECP-modified ICVVA1). Będą one przedmiotem oceny operacyjnej i technicznej.
Warto nadmienić, że Amerykanie już teraz mają Strykery – oznaczone ICV-D – z armatą kalibru 30 milimetrów. Do tej pory w ramach pilnej potrzeby operacyjnej do 2. Pułku Kawalerii US Army trafiło osiemdziesiąt jeden wozów wyposażonych w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Protector Medium Caliber Remote Weapon Station z armatą automatyczną XM813 kalibru 30 milimetrów. Rozwiązanie to sprawdziło się i wojska lądowe zamierzają zmodernizować więcej tak uzbrojonych Strykerów.
Zobacz też: Testy lżejszego Trophy na Strykerach w 2019 roku
(armyrecognition.com)