Chińska telewizja CCTV 13 wyemitowała reportaż poświęcony napędowi nowej generacji dla atomowych okrętów podwodnych. Jeżeli te zapowiedzi są czymś więcej niż propagandą, oznacza to, że Chinom udało się zdeklasować Stany Zjednoczone i Rosję.
W pokazanym materiale wypowiada się wiceadmirał Ma Weiming, jeden z czołowych specjalistów w zakresie elektromagnetyzmu, odpowiedzialny między innymi za katapulty EMALS i działa elektromagnetyczne. Ma opowiadał dziennikarzom o pracach nad bardzo wyciszonym układem pozbawionym wału napędowego.
Idea wbrew pozorom jest prosta: chodzi o zastąpienie śruby napędowej specjalnym pędnikiem strugowodnym, tak zwanym rim-driven thruster. W układzie takim łopatki wirnika przymocowane są bezpośrednio do napędzanego silnikiem elektrycznym pierścienia, przylegającego do wewnętrznej strony obudowy pędnika. Takie rozwiązanie redukuje liczbę części ruchomych, a tym samym zmniejsza wytwarzany hałas i ryzyko awarii. Nie bez znaczenia jest także ograniczenie efektu kawitacji. Rim-driven pumpjet jest już wykorzystywany na jachtach, jednak do tej pory nie trafił na okręty wojenne.
Rewolucyjny typ 095?
Nie oznacza to jednak braku zainteresowania wojskowych takim rozwiązaniem. Prace nad wykorzystaniem pędników strugowodnych do napędu okrętów podwodnych prowadzone są w USA i Wielkiej Brytanii. Pierwszymi tak napędzanymi okrętami mają być strategiczne atomowe okręty podwodne typów Columbia i Dreadnought, które wejdą do służby po roku 2030.
Tymczasem w Chinach nowy napęd mają otrzymać uderzeniowe okręty podwodne typu 095, które mają pojawić się już na początku następnej dekady. Powoduje to podejrzenia o kolejną kradzież technologii oraz w konsekwencji skokowy wzrost potencjału chińskiej floty podwodnej i uzyskanie znaczącej przewagi nad potencjalnymi przeciwnikami.
Nie jest to koniec rewelacji związanych z możliwymi chińskimi osiągnięciami w dziedzinie napędu okrętów. W reportażu CCTV 13 za plecami wiceadmirała Ma widać elementy Zintegrowanego Systemu Napędu Elektrycznego (IEPS). W układzie takim okrętowy układ energetyczny wytwarza wyłącznie energię elektryczną używaną następnie do zasilania urządzeń napędowych oraz innych systemów pokładowych. W obliczu rosnącej „prądożerności” urządzeń oraz perspektywy uzbrojenia okrętów w lasery i działa elektromagnetyczne IEPS staje się najbardziej perspektywicznym rozwiązaniem.
Pierwszymi jednostkami chińskiej marynarki wojennej mają być wspomniane już jednostki typu 095. Sercem ich układu energetycznego ma być reaktor o naturalnym obiegu, co jeszcze dodatkowo przysłuży się wyciszeniu okrętów.
Zobacz też: Półzanurzalny okręt z Chin
(popsci.com)