Francuska minister sił zbrojnych Florence Parly zapowiedziała, że lotniskowiec następnej generacji rozpocznie próby morskie w roku 2036. Pozwoli to na płynne zastąpienie lotniskowca o napędzie atomowym Charles de Gaulle, którego wycofanie ze służby planowane jest na okres między 2038 a 2040 rokiem.
Oprócz tego minister Parly poinformowała, że nowy okręt powstanie w Saint-Nazaire w stoczni Chantiers de l’Atlantique. Na tym niestety kończą się nowe informacje.
– Nie ograniczajmy naszego horyzontu ani naszej wyobraźni – mówiła szefowa resortu obrony. – Nie wolno nam powtarzać tego samego, musimy szukać najbardziej pomysłowych, najbardziej użytecznych i najbardziej efektywnych możliwości. Zróbmy z tego lotniskowca prawdziwą wysuniętą bazę dla naszej marynarki.
Prawda jest taka, że rozpoczęte w roku 2018 prace koncepcyjne nad następcą Charles’a de Gaulle’a dalekie są od ukończenia. Pewne jest natomiast, że dowództwo Marine Nationale chce uniknąć powtórzenia błędów popełnionych przy projektowaniu pierwszego atomowego lotniskowca. Ciągle nie rozstrzygnięto kwestii, czy nowy okręt otrzyma napęd konwencjonalny czy jądrowy. Zainteresowanie Paryża katapultami elektromagnetycznymi stawia w uprzywilejowanej pozycji to drugie rozwiązanie.
Według doniesień medialnych francuska marynarka wojenna stawia na superlotniskowiec o wyporności co najmniej 70 tysięcy ton, czyli prawie dwa razy więcej niż Charles de Gaulle. Większy okręt oferuje większe możliwości, ale też odpowiedź na konieczność stosowania większych i cięższych samolotów. Już teraz przyjmuje się, że masa pokładowej wersji FCAS przekroczy 30 ton. Dla porównania: Rafale M waży jedynie 24 tony. Nie bez znaczenia jest też wymóg możliwości jednoczesnego prowadzenia startów i lądowań.
Kolejna kwestia dotyczy liczby lotniskowców następnej generacji. Coraz bardziej na sile przybierają głosy, że jeden okręt to za mało i aby sprostać wszystkim wymaganiom, francuska marynarka wojenna potrzebuje dwóch lotniskowców.
Zobacz też: Brytyjskie Lightningi na HMS Queen Elizabeth
(navyrecognition.com)