Wielozadaniowe myśliwce pokładowe MiG-29K/KUB i śmigłowce szturmowe Ka-52K (zobacz też: Ka-52K niezależne od Mistrali) odbyły pierwsze loty szkoleniowe z pokładu Admirała Kuzniecowa. Jedyny rosyjski lotniskowiec przebywa obecnie w stoczni remontowej numer 35 w Murmańsku, gdzie jest w trakcie drugiego etapu konserwacji i naprawy przed wypłynięciem na Morze Śródziemne. Portal Airrecognition.com powołuje się również na zdjęcia wykonane podczas krótkiego rejsu lotniskowca na Morze Barentsa. Również wówczas Kamowy startowały i lądowały na jego pokładzie. Podczas jednego z lotów szkoleniowych Ka-52K przenosiły cztery zewnętrzne zbiorniki paliwa po 550 litrów każdy.

Na pokładzie dostrzeżono również MiG-i-29K/KUB. Samoloty w czasie startów i lądowań w większości miały uzbrojenie w podstawowej konfiguracji. Jedna ze sfotografowanych na pokładowej rampie maszyn miała podwieszoną pod węzłem uzbrojenia lotniczą bombę burzącą FAB-500M-54 na belce BD3-UMK2-B. Do pierwszego lądowania rosyjskiego MiG-a-29K na pokładzie Kuzniecowa doszło w połowie ubiegłego miesiąca.

Komponent lotniczy Kuzniecowa uzupełniać będą pokładowe myśliwce Su-33 z 279. Pokładowego Pułku Myśliwców. Jedna dostrzeżona tam maszyna nie była uzbrojona. Ponadto 20. Zakłady Naprawcze Samolotów z Sankt Petersburga wyremontowały pierwszego Su-33 (numer rejestracyjny RF-33705). Do końca roku należy się spodziewać naprawy jeszcze dwóch myśliwców tego typu.

Podczas misji, która miałaby rozpocząć się w październiku bieżącego roku, i potrwać do przełomu stycznia lub lutego 2017, każdy z typów realizować osobne cele. Su-33 z uwagi na możliwość przenoszenia skromniejszego uzbrojenia będą skupiać się przede wszystkim na ochronie głównych sił dokonujących ataków na cele naziemne. Do tego zostaną oddelegowane MiG-i-29K/KUB, z których każdy może przenosić w węzłach uzbrojenia po cztery bomby lotnicze KAB-500Kr naprowadzane elektro-optycznie/telewizyjnie. Ponadto na uzbrojeniu znajdują się kierowane pociski rakietowe średniego zasięgu R-77.

Ka-27 będą wykonywać głównie misje patrolowe syryjskich wód terytorialnych i rozpoznawcze obszaru wokół strefy działania lotniskowca i okrętów jego eskorty. Ponadto mogą służyć jako śmigłowce transportowe. Ka-52K z kolei mogą wspomagać działania na lądzie i eskortować inne maszyny w powietrzu.

(navyrecognition.com; fot. Alex Beltyukov, na licencji Creative Commons 3.0, Wikimiedia Commons)

Alex Beltyukov, na licencji Creative Commons 3.0, Wikimiedia Commons