Chociaż mamy już prawie listopad, Włochy dopiero przyjęły trzyletni program finansowania sił zbrojnych na lata 2020–2022. Najważniejszym punktem dotyczącym lotnictwa jest zakup nowego samolotu rozpoznawczego. W programie znalazło się także kilka projektów, dla których nie ma zabezpieczenia finansowego.

Nowy samolot rozpoznawczy do wypełniania misji C4ISTAR będzie zbudowany na bazie odrzutowca biznesowego Gulfstream G550. Na pokładzie zostanie zainstalowanych szereg sensorów, czujników i środków łączności do wykonywania zadań rozpoznawczych, rozpoznania elektronicznego, walki elektronicznej, dowodzenia, kontroli i wskazywania celów. W 2021 roku na ten cel zostanie wydanych 75 milionów euro, rok później – 188 milionów euro, a w okresie 2023–2025 – 700 milionów euro. Zapisano już wydatki związane z utrzymaniem tego samolotu do 2032 roku.

Ponadto wśród programów z gwarantowanym finansowaniem są zakupy śmigłowców AW169 dla sił zbrojnych i karabinierów oraz prace modernizacyjne i związane z utrzymaniem floty śmigłowców HH-101 i wielozadaniowych samolotów bojowych Eurofighter F-2000A. Ministerstwo rozwoju gospodarczego na pierwszy cel przeznaczyło 62,5 miliona euro, a na drugi – 600 milionów euro.

Lista programów z niepewnym finansowaniem jest znacznie dłuższa. Obejmuje między innymi możliwość rozszerzenia zdolności rozpoznawczych przez pozyskanie kolejnych samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli oraz rozpoznania elektronicznego. W tej chwili włoskie siły powietrzne posiadają dwa takie samoloty bazujące na G550 z izraelskim systemem EL/W-2085.

Ponadto lista życzeń włoskiego lotnictwa obejmuje wymianę samolotów transportowych C-130J, zakup samolotów do zwalczania okrętów podwodnych i pozyskanie nowych samolotów szkolno-treningowych do szkolenia podstawowego. Ponadto Włochy chcą wyasygnować fundusze na udział w programie Tempest. Na razie ich udział w programie budowy myśliwca nowej generacji będzie polegał na inwestowaniu w rozwój nowych sensorów dla Eurofighterów, które później mogą znaleźć zastosowanie na Tempeście. Ten program będzie częściowo finansowany z ministerstwa rozwoju gospodarczego, które zamierza przeznaczyć na ten cel 2,4 miliarda euro do końca 2025 roku.

Dodatkowo włoskie lotnictwo chciałoby pozyskać samolot wspierający zadania sił specjalnych i rozważa pozyskanie nowych śmigłowców w ramach programu „Future Vertical Lift Capacity”. W tym wypadku nie wiadomo jednak, czy chodzi o chęć zakupu maszyn opracowywanych w Stanach Zjednoczonych w ramach programu o tej samej nazwie czy o lokalne skonstruowanie nowych śmigłowców o wysokiej prędkości.

Zobacz też: Więcej czołgów lekkich typu 15 na południu Chin

(flightglobal.com)

Eurofighter GmbH