Włoski koncern stoczniowy Fincantieri i ministerstwo obrony Indonezji podpisały dzisiaj umowę na dostawę dwóch modułowych okrętów patrolowych typu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura). Negocjacje prowadzono w ekspresowym tempie, bowiem sprawa po raz pierwszy wyszła na jaw zaledwie pół roku temu. Strony nie podały, w jakiej konfiguracji okręty otrzyma indonezyjska marynarka wojenna, można jednak pokusić się o pewne spekulacje.

W ramach wartego 1,18 miliarda euro kontraktu Indonezja otrzyma dwa PPA budowane pierwotnie dla włoskiej marynarki wojennej. Takie wzorowane na francuskim podejście ma umożliwić jak najszybsze wprowadzenie jednostek do służby u klienta eksportowego. Takie rozwiązanie było przedstawiane jako docelowe od samego początku, jak tylko temat dotarł do mediów pod koniec października ubiegłego roku. Umowa obejmuje także usługi logistyczne.



W związku z postawieniem na sprzedaż jednostek będących w budowie lub prze­cho­dzą­cych już próby, wybór był ogra­ni­czony do trzech okrętów: Marcan­tonia Colonny, Ruggiera di Laurii i Domenica Millelirego. Colonna został zwodowany w listopadzie 2022 roku i obecnie kończy próby morskie, di Lauria zszedł z pochylni 10 października ubiegłego roku, zaś Millelire powinien w czerwcu tego roku. Osobną kwestią pozostaje konfiguracja. Domenico Millelire ma zostać ukończony w konfiguracji Full, czyli na dobrą sprawę fregaty, dwa pozostałe reprezentują konfigurację Light+, czyli lekkiej fregaty.

Jeżeli Indonezji bardzo zależy na czasie, najlepszym wyborem wydają się Colonna i di Lauria, które na dodatek reprezentują ten sam standard. Wszystkie okręty typu PPA są standardowo uzbrojone w armatę kalibru 127 mili­metrów, kolejną kalibru 76 mili­metrów i dwa działka 25-mili­metrowe. W konfiguracji Light+ dochodzi do tego system przeciwlotniczy SAAM-ESD (Surface Anti-Air Missile – Extended Self Defense) złożony z dwóch ośmio­komo­rowych wyrzutni pionowych Sylver A50 dla pocisków przeciw­lot­niczych rodziny Aster. W związku z montażem dodatkowego uzbrojenia okręt wypo­sa­żono w radar z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym (AESA) Kronos Quad i zmodyfikowany system zarzą­dza­nia walką Leonardo SADOC. Pierwsza jednostka w tej konfiguracji, Raimondo Montecuccoli, podniosła banderę 27 września ubiegłego roku.

Z racji modułowej konstrukcji okręty można jednak szybko dozbroić lub przezbroić. To, które konkretnie jednostki przejmie Indonezja, schodzi więc na dalszy plan. Do tego komunikat prasowy Fincantieri sugeruje, że systemy bojowe okrętów mają zostać dostosowane do wymogów strony indonezyjskiej. Jakiego uzbrojenia zażąda Dżakarta dla swoich PPA, jeszcze nie wiadomo, można jednak swobodnie przyjąć, że finalna konfi­gu­racja będzie różnić się od jednostek Marina Militare.

Zainteresowanie Indonezji włoskimi pat­ro­low­cami zaczęło się w lipcu ubiegłego roku wraz z wizytą Francesca Morosiniego, drugiej jednostki tego typoszeregu. Okręt pierwotnie prze­ka­zano w konfiguracji Light, mającej jedynie uzbrojenie artyleryjskie, później jednak dozbrojono do konfiguracji Full. W ubiegłym roku Morosini przez pięć miesięcy operował na Indo-Pacyfiku, uczestnicząc w szeregu dwu- i wielostronnych ćwiczeń. Oprócz Indonezji okręt odwiedził także Malezję, Wietnam i Japonię.



PPA nie będą pierwszymi okrętami indonezyjskiej marynarki zbudowanymi we Włoszech, chociaż mogą podnieść banderę jako pierwsze. W roku 2021 Dżakarta podpisała z Fincantieri kontrakt na dostawę aż sześciu fregat typu FREMM. Okręty będą budowane we współpracy ze stocznią PT PAL z Surabai, co jest elementem rozbudowy krajowego przemysłu stoczniowego. Nie wiadomo jednak, jaki będzie zakres współpracy i na jak duży transfer technologii może liczyć strona indonezyjska. Nie podano również planowanej konfiguracji fregat, prze­wi­dy­wa­nego czasu dostaw okrętów ani najważniejszego: planowanych kosztów całego programu.

Razem w FREMM-ami indonezyjska marynarka wojenna ma otrzymać także dwie fregaty typu Maestrale. Fincantieri ma odkupić jednostki od włoskiej marynarki, poddać je modernizacji i odsprzedać Dżakarcie. Zakres zmian i ich koszt pozostaje jednak nieznany. Nie wiadomo również, czy umowa dotyczy okrętów, które już opuściły banderę, czy tych jeszcze eksploatowanych. W latach 1982–1985 Marina Militare otrzymała osiem jednostek tego Maestrale. Sześć z nich już wycofano ze służby, kolejne mają zostać wycofane w najbliższych latach.

Fincantieri