Pierwszy dwusilnikowy śmigłowiec średni T625 Gökbey został przekazany tureckiemu Dowództwu Generalnemu Żandarmerii (Jandarma Genel Komutanlığı). Jeszcze w tym roku formacja ta otrzyma drugą maszynę, a w przyszłym roku – trzecią. Jest to część zamówienia dla różnych podmiotów rządowych opiewającego łącznie na dwadzieścia maszyn.
Zamówienie na pozostałe siedemnaście Gökbeyów rozdzielono następująco: siedem dla wojsk lądowych, cztery dla sił powietrznych, trzy dla Generalnego Dyrektoriatu Bezpieczeństwa (czyli po prostu policji) i trzy dla straży wybrzeża. Nowe wiropłaty mają przede wszystkim umożliwić wycofanie ze służby starych i awaryjnych UH-1H i UH-1N.
– Formułowane są plany produkcji seryjnej dalszych pięćdziesięciu siedmiu śmigłowców Gökbey dla zaspokojenia potrzeb naszej marynarki wojennej – powiedział prezydent Turcji Recep Tayyip Erdoğan na ceremonii przekazania pierwszego T625. Docelowo zamówienia od podmiotów rządowych mają wzrosnąć jeszcze o kolejne sto. Turcy mają też duże ambicje co do rynków zagranicznych. Koncern TUSAŞ (znany pod anglojęzyczną nazwą TAI) pracuje także nad wersją powietrznego ambulansu na potrzeby tureckiego ministerstwa zdrowia. Dostawy tych maszyn powinny ruszyć w roku 2026.
Yerli ve milli imkanlarla Türk Havacılık ve Uzay Sanayii tarafından üretilen T625 GÖKBEY helikopteri, T.C. Jandarma Genel Komutanlığı'na teslim edildi!
GÖKBEY'in sınır güvenliği operasyonlarına katkı sağlayarak ülkemizin savunma gücünü yerli ve milli teknolojilerle daha da… pic.twitter.com/BXJVwxfH4P— CTech (@CTechBilisim) October 29, 2024
Przekazanie śmigłowca odbyło się sześć dni po zamachu terrorystycznym dokonanym przez członków Partii Pracujących Kurdystanu w stołecznej siedzibie TUSAŞ. Wskutek ataku życie straciło pięć osób, a ponad dwadzieścia zostało rannych. Wśród zamordowanych znalazła się Zahide Güçlü Ekici, 36-letnia szefowa zespołu inżynieryjnego, która w przeszłości pracowała również przy Gökbeyu. Erdoğan osobiście zapisał jej imię i nazwisko na poszyciu nowego śmigłowca.
Turecka żandarmeria pełni funkcję podobną do włoskiej Arma dei Carabinieri. Odpowiada za zabezpieczanie pogranicza w zapalnych regionach kraju (czyli na wschodzie) i terenów wiejskich poza jurysdykcją posterunków policji. Dysponuje znaczną liczbą pojazdów opancerzonych i śmigłowców, w tym uzbrojonych, a nawet bojowych.
DAHA FAZLA ÇALIŞACAĞIZ, DAHA FAZLA ÜRETECEĞİZ!
T625 GÖKBEY’i Jandarma Genel Komutanlığı’na Cumhurbaşkanımız Sn. @RTErdogan’ın teşrifleriyle gerçekleşen törenle teslim ettik. ⁰⁰Yerli ve millî imkânlarla geliştirdiğimiz T625 GÖKBEY Helikopteri @jandarma’nın sınır güvenliği… pic.twitter.com/RFKK3uP6oV
— Türk Havacılık Uzay Sanayii (@TUSAS_TR) October 29, 2024
T625 to śmigłowiec o masie startowej 6 ton, przeznaczony zarówno dla wojska, jak i dla formacji paramilitarnych czy użytkowników cywilnych. Producent zapowiada, że maszyna będzie sobie doskonale radziła w trudnych warunkach klimatycznych (w tym w bardzo wysokiej temperaturze) i na dużych wysokościach. Kabina śmigłowca ma pozwalać na zabranie dwunastu pasażerów.
Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 1600 złotych miesięcznie.
Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.
Rozumiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na to, by nas sponsorować, ale jeśli wspomożecie nas finansowo, obiecujemy, że Wasze pieniądze się nie zmarnują. Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.
Obecnie napęd śmigłowca stanowią dwa silniki LHTEC CTS800 o mocy 1400 koni mechanicznych każdy. Docelowo będą one wymienione na tureckie jednostki napędowe – TS1400, opracowywane od 2017 roku przez TUSAŞ Motor Sanayii. Próby Gökbeya z rodzimym napędem rozpoczęto w kwietniu ubiegłego roku, a dostawy maszyn seryjnych w tej konfiguracji mają ruszyć w 2028 roku.
Koncepcja T625 narodziła się w 2010 roku, ale kontrakt na rozwój nowego śmigłowca przyznano dopiero w czerwcu roku 2013. W konstrukcji zastosowano niektóre elementy (w tym silniki, pięciołopatowy wirnik i przekładnie) wykorzystane także w śmigłowcu uderzeniowym T129 ATAK. Pierwszy lot pierwszego prototypu (z łącznie trzech), noszącego rejestrację TC-HLP, odbył się w Ankarze 6 września 2018 roku.