Wczoraj w bazie brytyjskich wojsk lotniczych Waddington wylądował pierwszy brytyjski samolot rozpoznania radioelektronicznego Boeing RC-135W Rivet Joint. Maszyna nadal jednak nie jest gotowa do służby.

W maju bieżącego roku samolot oddano do prób zdawczo-odbiorczych. Przeszedł je w zakładach L-3 w Grenville w Teksasie. Po pomyślnym oblocie i wykonaniu testów RC-135W Air Seeker (pod taką nazwą będzie służył w RAF-ie) czeka dłuższy okres przystosowania do służby w Królewskich Siłach Powietrznych. Gotowość operacyjną osiągnie dopiero w październiku 2014 roku. Dostawy pozostałych płatowców zaplanowano w osiemnastomiesięcznych odstępach. Tym samym dopiero pod koniec 2017 roku w służbie pojawią się wszystkie zamówione maszyny wraz z wyszkolonymi załogami i obsługą naziemną.

Air Seekery trafią do 51. Eskadry Rozpoznawczej RAF-u. Jej personel, współpracując z Amerykanami, wylatał już pokaźną liczbę godzin i wykonał szereg misji rozpoznawczych. Dlatego też dzięki bazowaniu na zdobytym doświadczeniu łatwiejsze będzie wyszkolenie pozostałych, co pozwoli ograniczyć do minimum czas potrzebny do uzyskania pełnej gotowości.

Nowy projekt pozwoli odbudować zdolności do samodzielnego rozpoznania, zwiadu i przekazywania informacji jednostkom naziemnym. Pomysł zmaterializował się w 2010 roku, kiedy to brytyjskie Ministerstwo Obrony ujawniło, że trwają prace nad przebudową trzech samolotów tankowania powietrznego KC-135R. Koszt ich zakupu wyniósł nieco powyżej miliarda dolarów. Zmodernizowane maszyny mają stać się odpowiedzią na wycofanie w 2011 roku samolotów Nimrod MR1.

(defensenews.com)