Chińskie media poinformowały o udanym pierwszym locie bezzałogowego statku powietrznego WJ-700, opracowanego przez China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC). Maszyna należy do klasy HALE (High Altitude Long Endurance), co oznacza, że położono nacisk na długi czas przebywania w powietrzu i wysoki pułap praktyczny. WJ-700 ma mieć także duży udźwig, ponieważ zadania przed nim stawiane obejmują misje rozpoznawcze i uderzeniowe.

Z dużą przesadą Chińczycy mówią o możliwości „stworzenia nowych wzorców bojowego użycia dronów”. WJ-700 ma być zdolny do zwalczania wrogiej obrony przeciwlotniczej spoza jej zasięgu, atakowania stanowisk dowodzenia, radarów, a także okrętów nawodnych. Do tego wachlarza misji w niektórych publikacjach dodawane są wczesne ostrzeganie, walka radioelektroniczna i rozpoznanie elektroniczne.



Niestety Chińczycy nie publikują jakichkolwiek danych na temat WJ-700. Kiedy makietę drona po raz pierwszy zaprezentowano publicznie w Zhuhai w roku 2018, podano, że docelowa masa startowa wyniesie około 3,5 tony, a zakładana długotrwałość lotu – dwadzieścia godzin. Zdjęcie prototypu upublicznione przez CASIC niewiele odbiega od makiety z Zhuhai. Dron przypomina połączenie nosowej części Predatora C Avengera z ogonem RQ-4 Global Hawka. Najbardziej rzucająca się w oczy różnica w stosunku do Avengera to brak głowicy optoelektronicznej, można jednak z dużym prawdopodobieństwem założyć, że WJ-700 otrzyma ją w przyszłości.

Wbrew powszechnemu w Chinach czy Turcji trendowi do uzbrajania bezzałogowców w dedykowane, zminiaturyzowane systemy uzbrojenia twórcy WJ-700 poszli ścieżką obraną przez Amerykanów i zdecydowali się na wykorzystanie normalnych systemów przenoszonych również przez maszyny załogowe. Prezentowana w Zhuhai makieta miała podwieszone pociski powietrze–ziemia C-701 i C-705, które są nieco lżejszymi chińskimi odpowiednikami amerykańskich AGM-65 Mavericków. Towarzyszył im pocisk przeciwradarowy CM-102.

CASIC zakłada zakończenie prac nad WJ-700 w ciągu pięciu do dziesięciu lat. Zamierza oferować go użytkownikom krajowym i zagranicznym, co sugeruje, że projekt jest inicjatywą własną firmy, która dopiero będzie starać się zainteresować nim Chińską Armię Ludowo-Wyzwoleńczą lub inne struktury rządowe. Za takim wariantem scenariuszem też bardzo rzadkie w chińskich warunkach upublicznienie zdjęcia prototypu.



Mimo wszystko wobec braku bardziej szczegółowych informacji trudno oceniać WJ-700. Na pewno nie należy mówić o rewolucji w sposobie użycia bezzałogowców bojowych. Prace nad analogicznymi dronami prowadzone są na całym świecie, aczkolwiek trzeba przyznać, że obecnie priorytetowo traktuje się lojalnych skrzydłowych dla załogowych myśliwców.

Przykładowo Indie pracują nad jeszcze bardziej awangardową konstrukcją, bezzałogowcem dalekiego zasięgu VHALE (Very High Altitude Long Endurance), działającym na wysokości około 21 tysięcy metrów. VHALE ma pozostawać nad obszarem działań przez nawet kilka dni, działając w pełni autonomicznie i przenosząc do dwudziestu czterech sztuk działającej w roju amunicji krążącej ALFA-S.

Na tym tle WJ-700 nie wygląda imponująco. Warto też przypomnieć, ze w ubiegłym roku konkurencyjny CASC oblatał morską wersje swojego najnowszego drona CH-5, która może utrzymywać się w powietrzu przez sześćdziesiąt godzin.



Trudno wyrokować, czy CASIC znajdzie nabywców na WJ-700. dużo zależy od ceny końcowej, faktycznych osiągów i tego, jak duże zainteresowanie zdobędą uzbrojone drony klasy HALE. Przy tej okazji warto wspomnieć o niedawnym komunikacie biura prasowego Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej na temat prognoz dla rynku wojskowych bezzałogowców. Chiny są już światowym liderem w eksporcie uzbrojonych dronów, a według wojskowych analiz do roku 2024 zdobędą jedną czwartą rynku wojskowych bezzałogowców.

W ciągu najbliższych dziesięciu lat chińskie firmy zbrojeniowe mogą zarobić na sprzedaży bojowych i rozpoznawczych bezzałogowców ponad 110 miliardów juanów (około 63 miliardów złotych).

Zobacz też: Francja zamówiła siedem morskich samolotów rozpoznawczych

(globaltimes.cn)

CASIC