29 grudnia w Kazaniu zaczęły się próby samolotu doświadczalnego Tu-214ŁMK. Zadaniem tej maszyny jest pomoc w dopracowaniu kompleksu radiolokacyjnego dla zmodernizowanego strategicznego nosiciela pocisków manewrujących Tu-160M2. Radar zamontowano w wydłużonej owiewce na nosie.

Dla samolotu o numerze seryjnym 42305007 i rejestracji RA-64507 lot odbyty 29 grudnia był pierwszym po modyfikacji do standardu oznaczonego ŁMK, ale bynajmniej nie pierwszym w jego historii. Egzemplarz ma za sobą kilkanaście lat pracy w cywilnych liniach lotniczych, między innymi w nieistniejącej już Dalavii. Pozostał mu jednak resurs 3353 godzin w powietrzu lub 2213 lądowań, co bez wątpienia wystarczy do tych celów, do których kupiło go PAO Tupolew.

Za przebieg testów odpowiada personel Kazanskogo awiacyonnogo zawoda (KAZ) im. S.P. Gorbunowa, który wcześniej zmodyfikował maszynę (prace ruszyły już w 2015 roku). Nie wiadomo jednak, czy oprócz radaru Tu-214 otrzymał jakiekolwiek dodatkowe wyposażenie elektroniczne przewidziane dla Tu-160M2. Rosjanie zapewniają, że pod względem awioniki nowe Blackjacki będą niemal stuprocentowo nowymi samolotami.

Według rosyjskich mediów wyniki prób Tu-214ŁMK przydadzą się także w programie bombowca strategicznego PAK DA. Z drugiej strony trzeba jednak pamiętać, że sama decyzja o rozpoczęciu produkcji Tu-160M2 skutkowała odstawieniem PAK DA na boczny tor.

Zobacz też: Drugi Tu-214PU-SBUS dostarczony

(naked-science.ru, bmpd.livejournal.com)

Dmitry Zherdin, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported