29 grudnia w Kazaniu zaczęły się próby samolotu doświadczalnego Tu-214ŁMK. Zadaniem tej maszyny jest pomoc w dopracowaniu kompleksu radiolokacyjnego dla zmodernizowanego strategicznego nosiciela pocisków manewrujących Tu-160M2. Radar zamontowano w wydłużonej owiewce na nosie.
Dla samolotu o numerze seryjnym 42305007 i rejestracji RA-64507 lot odbyty 29 grudnia był pierwszym po modyfikacji do standardu oznaczonego ŁMK, ale bynajmniej nie pierwszym w jego historii. Egzemplarz ma za sobą kilkanaście lat pracy w cywilnych liniach lotniczych, między innymi w nieistniejącej już Dalavii. Pozostał mu jednak resurs 3353 godzin w powietrzu lub 2213 lądowań, co bez wątpienia wystarczy do tych celów, do których kupiło go PAO Tupolew.
Впервые поднялся в воздух самолет Ту-214ЛМК, который используют для испытания радиолокационного комплекса стратегического бомбардировщика Ту-160М2.https://t.co/pfNs9LAmst pic.twitter.com/sNfF7ryutc
— Naked Science (@nakedsci) 5 stycznia 2019
Za przebieg testów odpowiada personel Kazanskogo awiacyonnogo zawoda (KAZ) im. S.P. Gorbunowa, który wcześniej zmodyfikował maszynę (prace ruszyły już w 2015 roku). Nie wiadomo jednak, czy oprócz radaru Tu-214 otrzymał jakiekolwiek dodatkowe wyposażenie elektroniczne przewidziane dla Tu-160M2. Rosjanie zapewniają, że pod względem awioniki nowe Blackjacki będą niemal stuprocentowo nowymi samolotami.
Według rosyjskich mediów wyniki prób Tu-214ŁMK przydadzą się także w programie bombowca strategicznego PAK DA. Z drugiej strony trzeba jednak pamiętać, że sama decyzja o rozpoczęciu produkcji Tu-160M2 skutkowała odstawieniem PAK DA na boczny tor.
Zobacz też: Drugi Tu-214PU-SBUS dostarczony
(naked-science.ru, bmpd.livejournal.com)