2 czerwca w południowokoreańskim mieście Sacheon odbył się pierwszy lot samolotu szkolno-treningowego T-50A. Jest to maszyna opracowywana przez Lockheeda i KAI z myślą o amerykańskim programie T-X mającym wyłonić następcę T-38.

Samolot jest zmodernizowaną, dostosowaną do amerykańskich wymagań, odmianą samolotu T-50 Golden Eagle. Modyfikacje polegają na dodaniu górnego wlewu paliwa przystosowanego do tankowania w powietrzu z użyciem sztywnego przewodu, zastosowania szklanego kokpitu oraz nowocześniejszego oprogramowania szkolnego opartego na otwartej architekturze. Pilotowany przez Marka Warda samolot spisał się bardzo dobrze.

Konkurentami T-50A w programie T-X jest konsorcjum Boeing/Saab, opracowujące zupełnie nowy samolot, którego projekt pozostaje na razie tajny, Northrop, również pracujący nad nowym samolotem, oraz Raytheon, oferujący T-100, czyli zamerykanizowaną odmianę M-346 Mastera. Prototyp samolotu Northropa ma wykonać pierwszy lot jeszcze w tym roku.

(flightglobal.com; fot. Lockheed Martin)

Lockheed Martin