Rosyjskie prywatne przedsiębiorstwo KB SAT oblatało lekki odrzutowy samolot szkolno-treningowy SR-10. Maszyna ta opracowywana jest jako projekt własny producenta, ale rosyjskie ministerstwo obrony jest zainteresowane zamówieniem próbnej serii szesnastu maszyn.

SR-10 po raz pierwszy wzniósł się w powietrze 25 grudnia na lotnisku w Worotynsku w obwodzie kałuskim. Jest to maszyna jednosilnikowa (można w niej wykorzystać silnik AŁ-55 lub AI-25TLSz) zbudowana z kompozytów. Zwraca uwagę skrzydło o skosie ujemnym, znane na przykład z samolotu eksperymentalnego Su-47 Bierkut. Prędkość maksymalna SR-10 ma wynosić 900 kilometrów na godzinę, pułap – 6000 metrów, maksymalna masa startowa – 2700 kilogramów. Jest wyposażony w fotele wyrzucane Zwiezda K-93 klasy zero-zero.

Rozwój SR-10 rozpoczął się w 2007 roku. Dwa lata później KB SAT (Sowriemiennyje Awiacyonnyje Tiechnołogii) zaprezentował makietę samolotu na targach MAKS, ale niedługo potem problemy finansowe spowodowały wstrzymanie rozwoju konstrukcji. W założeniu samolot ten ma zapełnić w systemie szkolenia rosyjskich pilotów lukę między Jakami-152 a Jakami-130.

(rt.com, airheadsfly.com; fot. KB-SAT)