Koncern Saab poinformował o pierwszym locie prototypu wielozadaniowego samolotu bojowego Gripen E (o numerze 39-8) z podczepionym dwoma kierowanymi pociskami rakietowymi powietrze–powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor. Próby odbyły się w październiku z przyzakładowego lotnisku Saaba w Linköping w Szwecji. W lipcu Gripen E wykonywał loty z dwoma pociskami IRIS-T.
– Samolot wciąż lata tak płynnie, jak podczas innych prób w locie z podwieszeniami – powiedział pilot doświadczalny Robin Nordlander. – Z niecierpliwością czekam na kolejne próby, które przybliżą nas do zintegrowania uzbrojenia. Meteor zapewnia Gripenowi E większy potencjał w zakresie panowania w powietrzu.
Pocisk MBDA Meteor klasy BVRAAM (Beyond Visual-Range Air-to-Air Missile) waży 190 kilogramów i ma długość 3,7 metra. Napęd stanowi silnik strumieniowy na paliwo stałe, który działa aż do momentu zetknięcia się z przechwytywanym celem. Producent zapewnia, że dzięki temu ma największą strefę rażenia ze wszystkich kierowanych pocisków powietrze–powietrze dostępnych na rynku.
Pocisk odznacza się wysoką manewrowością, zaś naprowadzany jest na cel dzięki aktywnemu radarowi. Może być odpalany w każdych warunkach atmosferycznych, a także operować w środowisku sieciocentrycznym dzięki wybudowanemu łączu operacyjnemu. MBDA Meteor ma nadawać się do niszczenia wielozadaniowych samolotów bojowych, bezzałogowych statków powietrznych i pocisków manewrujących.
Do tej pory pocisk zintegrowano z samolotami Gripen C/D i Rafale. W przyszłości pociski mają przenosić: Gripen E, Eurofighter Typhoon i F-35.
Zobacz też: Węgierskie Gripeny przechwyciły 28 naruszycieli w czasie jednego lotu
(informacja prasowa Saaba)