W lipcu 2013 roku niemieckie ministerstwo obrony zamówiło dla jednostki komandosów KSK piętnaście wielozdaniowych śmigłowców EC645 T2. Teraz, w obecności przedstawicieli odbiorcy, na lotnisku Donauwörth w Bawarii odbył się dziewiczy lot pierwszej maszyny przeznaczonej dla komandosów.

Śmigłowiec jest wojskową odmianą cywilnego EC145 T2, który wszedł do służby w lipcu tego roku. Na jego pokładzie znajduje się system awioniki Helionix oraz czteroosiowy autopilot. Wersja dla komandosów będzie przystosowania do transportu na pokładzie samolotu transportowego A400M. Dzięki temu jednostka KSK będzie mogła szybko podjąć działania w każdym zakątku świata. EC645 może być wykorzystywany w misjach transportowych, rozpoznawczych, wsparcia ogniowego, ewakuacji medycznej czy ewakuacji z pola walki.

Dostawy do odbiorcy mają zacząć się pod koniec przyszłego roku, a od powodzenia tego przedsięwzięcia może zależeć sukces eksportowy EC645, ponieważ potencjalni kupcy przyglądają się, jak sprawdzi się ten śmigłowiec w służbie komandosów. Póki co drugim odbiorcą helikopterów została Tajlandia, która zamówiła pięć sztuk dla swojej marynarki wojennej.

Zobacz też:
Tajlandia kupuje śmigłowce

Eurocoptery dla KSK

(defensenews.com, fot autor)

Maciej Hypś, konflikty.pl