21 stycznia z zakładowego lotniska Bella w Amarillo w Teksasie wystartował po raz pierwszy CMV-22B. Jest to nowa wersja Ospreya przeznaczona dla amerykańskiej marynarki wojennej, a jej zadaniem będzie dostarczanie ładunków na pokłady lotniskowców.
Po wprowadzaniu do służby US Navy stanie się trzecim – po piechocie morskiej i siłach powietrznych – użytkownikiem Ospreya. CMV-22B zastąpią samoloty C-2A Greyhoud przy dostarczaniu ludzi, ładunków, poczty i części zamiennych z baz lądowych na lotniskowce. Osprey ma nad C-2A tę przewagę, że nie jest przywiązany do lotniskowca i może współpracować również z innymi okrętami, które dysponują krótszym pokładem lotniczym, jak uniwersalne okręty desantowe, lub mają jedynie lądowisko dla śmigłowca.
Aby sprostać wymaganiom marynarki wojennej, CMV-22B ma powiększone sponsony po bokach kadłuba, w których umieszczono dodatkowe zbiorniki paliwa. W ten sposób jego zasięg zwiększył się do 1150 mil morskich. Wewnętrzne wymiary ładowni pozwalają na przetransportowanie silnika do myśliwca wielozadaniowego F-35, co było głównym wymaganiem technicznym i jedną z przyczyn wycofania C-2A.
Pierwszy egzemplarz transportowego Ospreya zostanie niedługo dostarczony do 21. Eskadry Doświadczalnej „Blackjack” stacjonującej w bazie Patuxent River. HX-21 to jednostka doświadczalna odpowiedzialna za prowadzenie prób operacyjnych i prac rozwojowych przy wszystkich śmigłowcach i Ospreyach należących do marynarki wojennej i piechoty morskiej.
Od końca 2018 roku szkolenie przygotowujące do służby na CMV-22B przechodzą piloci 30. Eskadry Transportowej (VRM-30) „Titans”. Szkolenie odbywa się na MV-22 należących do piechoty morskiej. Pierwszy rejs operacyjny na pokładzie lotniskowca USS Carl Vinson jest zaplanowany na 2021 rok. Jednocześnie ma to być również pierwszy rejs operacyjny lotniskowca z F-35C, co ma związek z opisaną wyżej możliwością przewożenia przez Ospreya silnika F135. CMV-22B znajdą się również w uzbrojeniu eskadr VRM-40 i VRM-50, a C-2A zostaną ostatecznie wycofane w 2024 roku.
Zobacz też: US Navy w 2039 roku powinna mieć 400 okrętów?
(ainonline.com)