Chińskie zakłady lotnicze Harbin ogłosiły zawarcie pierwszego kontraktu eksportowego na lekkie śmigłowce bojowe Z-19E. Umowę podpisano podczas 4. Chińskiej Wystawy Śmigłowców w Tianjinie.
Szczegóły kontraktu pozostają nieznane. Wiadomo jedynie, że pięć Z-19E zostało kupionych przez Poly Technologies. Tę należącą do wojska firmę założono w 2005 roku jako konkurencję dla Norinco. Głównym obszarem jej zainteresowań są pociski rakietowe, jednak odgrywa również rolę swego rodzaju centrali eksportowej. Należy więc założyć, że Poly Technologies pełni w transakcji jedynie funkcję pośrednika.
Poly Tech signed contract with HAIG to purchase 5 Z-19E helicopters, this is also 1st export order of Z-19E. pic.twitter.com/SLSluu8wxh
— dafeng cao (@xinfengcao) September 15, 2017
Oblatany w 2011 Z-19 powstał jako uzupełnienie dla cięższych śmigłowców bojowych Z-10. Maszyna jest odpowiednikiem indyjskiego HAL LCH i japońskiego Kawasaki OH-1.
W 2015 roku zapadła decyzja o opracowaniu wersji eksportowej. Z-19E wykonał pierwszy lot w maju 2017 roku.
Nie jest to koniec nowości związanych z tym śmigłowcem. Na tych samych targach w Tinajinie pierwszy raz publicznie pokazano także kolejną wersję Z-19 dla chińskich sił powietrznych. Tym razem jest to maszyna wyposażona w zamontowany nad wirnikiem radar, odpowiednik amerykańskiego AN/APG-78 Longbow.
China showcases improved Z-19 attack helicopter at China Helicopter Expo | Defence Blog https://t.co/w15i1WICvn pic.twitter.com/rv75DHl20q
— Muzaffer Ünsaldı (@muzafferunsaldi) September 16, 2017
(eastpendulum.com)