5 maja oblatano pierwszy samolot transportowy C295 przeznaczony dla indyjskich wojsk lotniczych. Według opublikowanego wczoraj komunikatu Airbusa maszyna wystartowała z lotniska w Sewilli o godzinie 11.45 i spędziła w powietrzu trzy godziny. Lot przebiegł bezproblemowo.

– Ten pierwszy lot stanowi duże osiągnięcie dla pierwszego programu lotniczego realizowanego w ramach koncepcji Make in India – powiedział Jean-Brice Dumont, szef wydziału wojskowych systemów lotniczych w koncernie Airbus. – Indyjskie siły powietrzne staną się największym na świecie użytkownikiem C295. Ten program dowodzi naszego zaangażowania w rozwój zdolności operacyjnych indyjskiego lotnictwa.

Nowe Delhi oficjalnie zamówiło pięćdziesiąt sześć C295 dla sił powietrznych we wrześniu 2021 roku. Jest to część większego zamówienia, uzgodnionego wstępnie ponad dwa lata wcześniej i obejmującego łącznie zakup sześćdziesięciu dwóch maszyn dla sił powietrznych i straży wybrzeża.



Niestety zakup C295 w wersji morskiego samolotu patrolowego (jak to często bywa w Indiach) uległ kilkukrotnemu opóźnieniu. W lutym tego roku wyszło na jaw, że Nowe Delhi ma wątpliwości – o bliżej nieokreślonym charakterze – co do wyposażenia elektronicznego przeznaczonego do działań ELINT, a także integracji radiolokatora AESA do monitorowania powierzchni morza. Prawdopodobnie kwestia sprowadza się do udziału lokalnego przemysłu w produkcji tych urządzeń.

Samolot po pomyślnym zakończeniu lotu.
(Sergio Flores / © Airbus 2023)

Pozyskiwanie średnich samolotów transportowych dla sił powietrznych przebiega jednak mniej więcej zgodnie z planem. Szesnaście pierwszych egzemplarzy powstanie w całości w zakładach Airbusa i zostaną dostarczone w gotowe do służby, a pozostałe będą montowane w Indiach. Wartość kontraktu to około 2,1 miliarda euro.

Europejskie maszyny zastąpią w służbie flotę wysłużonych transportowców Avro 748, których konstrukcja wywodzi się z późnych lat pięćdziesiątych. Indie stały się ich pierwszym użytkownikiem eksportowym już w 1961 roku i podjęły produkcję licencyjną w Hindustan Aeronautics Ltd. Wyprodukowano tam osiemdziesiąt dziewięć egzemplarzy dla sił zbrojnych i linii lotniczej Indian Airlines. Według raportu World Air Forces 2023 Indie mają jeszcze pięćdziesiąt siedem samolotów.

Indyjski Avro 748.
(Aeroprints.com, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported)



Spośród pozostałych czterdziestu sześciu maszyn dwadzieścia cztery zostaną zmontowane w zakładach Tata Advanced Systems z dostarczonych elementów z 30-procentowym wkładem przemysłu indyjskiego, a w dwudziestu dwóch samolotach udział przemysłu lokalnego ma wzrosnąć do 60%.

Łącznie Airbus (a wcześniej EADS/CASA) otrzymał zamówienia na 281 samolotów tego typu od trzydziestu dziewięciu użytkowników. Pierwszym klientem eksportowym została Polska, a największą obecnie flotę posiada Egipt – dwadzieścia cztery egzemplarze.

Użytkownikiem numer trzydzieści osiem została Angola, która rok temu zamówiła trzy C295 – jeden egzemplarz w konfiguracji transportowej i dwa w konfiguracji morskiego samolotu patrolowego do zadań dozoru wód terytorialnych i poszukiwawczo-ratowniczych. W tym roku pierwszy z dwóch zamówionych samolotów transportowych ma otrzymać Serbia.

Zobacz też: Klęska demobilizacji bojowników w Ambazonii

Adrian Molinos / © Airbus 2023