Lotnicza Gwardia Narodowa stanu Alaska przyjęła wczoraj do służby pierwszy samolot HC-130J Combat King II. Tym samym 211. Eskadra Ratownicza ze 176. Skrzydła stacjonująca w Joint Base Elmendorf-Richardson na Alasce stała się pierwszą jednostką Air National Guard wyposażoną w te maszyny.

211. Eskadra do tej pory miała na stanie wysłużone HC-130P, za których pomocą realizowała zadania ratownicze na Alasce i Oceanie Spokojnym. Dodatkową ich rolą była rola latającej cysterny. Paliwo z HC-130P pobierały śmigowce SAR HH-60 Pave Hawk, również przydzielone do 176. Skrzydła.

– Dostawa pierwszego HC-130J to początek nowej ery zarówno dla Lotniczej Gwardii Narodowej, jak i dla Gwardii Narodowej Alaski – mówił wiceprezes Lockheeda Martina George Shultz na ceremonii przekazania samolotu w Greenville w Karolinie Południowej. – Maszyna ta daje większe możliwości i lepsze osiągi, kluczowe dla lotników podczas wykonywania zadań poszukiwawczo-ratowniczych.

HC-130J Combat King II został opracowany (na bazie KC-130J) jako następca wiekowych HC-130P/N. Podobnie jak poprzednik jest zdolny do tankowania śmigłowców – a także Ospreyów – w locie, a także może służyć jako latające stanowisko dowodzenia. Dziewiczy lot odbył się 29 lipca 2010 roku. Pierwsze egzemplarze zaczęto dostarczać w listopadzie 2012 roku (w pierwszej kolejności do 563. Grupy Ratowniczej w bazie Davis-Monthan), a w następnym roku osiągnięto wstępną gotowość operacyjną.

Alaskańska Lotnicza Gwardia Narodowa otrzyma w sumie cztery HC-130J.

Zobacz też: Compass Call blokuje łączność bojowników Da’isz

(aviationtoday.com, airrecognition.com)

US Air Force