Wczoraj w zakładach FACO (Final Assembly and Check Out) w Cameri w północnych Włoszech odbyła się uroczystość roll-outu pierwszego samolotu krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II. Maszyna, oznaczona numerem BL-1, jest pierwszym egzemplarzem tej wersji samolotu zmontowanym poza granicami Stanów Zjednoczonych.
W uroczystości wzięli udział włoski minister obrony generał Claudio Graziano, szef dyrektoriatu do spraw narodowego uzbrojenia generał Carlo Magrassi, oficer wykonawczy F-35 Joint Program Office admirał Mathias Winter, a także przedstawiciele Leonarda i Lockheeda Martina.
Włochy to nie tylko ceniony partner programu myśliwca piątej generacji F-35 Lightning II, ale również kluczowy komponent NATO-wskiego lotnictwa, zapewniający duży potencjał dla sojuszu na najbliższe dziesięciolecia. Włoski przemysł brał udział w projektowaniu F-35, zaś wykonane we Włoszech elementy są częścią każdego samolotu tego typu – powiedział Doug Wilhelm, wiceprezes programu F-35 Lockheeda Martina.
F-35B, który wyjechał z hali montażowej, wzbije się w powietrze w sierpniu, zaś w listopadzie zostanie przekazany włoskiemu ministerstwu obrony, aby finalnie dołączyć do lotnictwa marynarki wojennej Włoch. Kilka lotów odbędzie się z Cameri, a na początku 2018 roku, po zakończeniu podstawowych prób w locie maszyna uda się do Naval Air Station Patuxent River w Maryland, aby uzyskać certyfikat Electromagnetic Environmental Effects.
W tym roku zakłady w Cameri dokonają roll-outu jeszcze dwóch maszyn F-35B: pierwsza opuści halę montażową w lipcu, a druga zaś w czwartym kwartale. Do tej pory Włosi wyprodukowali siedem samolotów F-35A, które wylatały już 100 godzin. Pierwszy F-35A Lightning II dla Aeronautiki Militare zjechał z linii produkcyjnej w marcu 2015 roku i sześć miesięcy później po raz pierwszy wzbił się w powietrze (zobacz: Pierwszy włoski F-35 przekazany). Natomiast w lutym 2016 pierwszy raz przeleciał Atlantyk, zaś w bazie lotniczej Amendola pojawił się w grudniu ubiegłego roku.
Obecnie cztery z nich są teraz w bazie lotniczej Luke w Arizonie na międzynarodowym szkoleniu pilotów, a trzy przebywają w bazie Amendola, niedaleko Foggio na adriatyckim wybrzeżu.
Zakłady FACO są własnością włoskiego ministerstwa obrony, ale zarządza nimi spółka Leonardo. Tam odbędzie się montaż wszystkich włoskich F-35A i F-35B (obecnie 60 maszyn), a także 29 F-35A dla lotnictwa holenderskiego. Ponadto zakłady zajmują się produkcją skrzydeł dla samolotów F-35A, a potem w ich murach będzie istniało centrum obsługi, napraw, przeglądów i modernizacji F-35 należących do państw europejskich.
Zobacz też: Włosi przygotowują Cavoura dla F-35B
(informacja prasowa)