9 września w Naval Station Norfolk wylądował pierwszy samolot wczesnego ostrzegania i kontroli E-2D Advanced Hawkeye wyposażony w instalację do pobierania paliwa w locie. Tym samym rozpoczął się proces wyposażania eskadr US Navy w E-2D mogące tankować w powietrzu.

Nowa maszyna wchodzi w skład eskadry VAW-120 „Greyhawks”. Jest to eskadra szkolna, przygotowująca lotników i mechaników do służby na i przy E-2 i C-2. US Navy chce do 2020 roku mieć dwie eskadry liniowe wyposażone w E-2D zdolne do tankowania w locie.

– To ważny dzień dla lotnictwa marynarki wojennej – mówił kontradmirał Roy Kelley, dowódca Naval Air Force Atlantic. – Wciąż zwiększamy swoje zdolności i zachowujemy przewagę w przestworzach. Ta zdolność zwiększy długotrwałość lotów naszych Hawkeye’ów, co da marynarce lepszą świadomość sytuacyjną na polu walki i lepszą zintegrowaną kontrolę ognia, tak w powietrzu, jak i na morzu.

Pierwsze próby tankowania w locie z udziałem E-2D odbyły się w lipcu 2017 roku. Hawkeye pobierał wówczas paliwo z latającej cysterny KC-130.

Zobacz też: E-767 i E-2D jako samoloty AEW dla japońskich lotniskowców

(navy.mil)

US Navy / Mass Communication Specialist 3rd Class Nikita Custer